Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
skippeer

Verktygsfråga - Bosch hålsåg med power-change fäste?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Över åren har jag köpt diverse hålsågar av blandade fabrikat och det har räckt med 2 olika standard fästen beroende på dimension.

Ibland har jag skruvat av något fabrikatsunikt fäste och sedan har det gått att använda standardfäste.

 

Saknade en 27mm hålsåg vilket inte fanns i fysiska butiker i Gbg så jag beställde på amazon.

Idag insåg jag att den nya Bosch hålsågen hade ett power-change fäste som inte går att skruva av.

 

Ni vana moderna mekare, är det möjligt att modifiera ny hålsåg på något sätt

eller är det att köpa en Bosch Power-Change adapter?

 

 

IMG_1775.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur den svarta låsdelen på hålsågen är fastsatt. Vågar inte vålda på mina, om den är gängad kanske det funkar med vanligt hålsågsfäste. Prova! 😎

Själv köpte jag ett helt kit. Mycket smidigt system.

image.png.3681e5122471ec90735e401169c358a5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har 15-20 hålsågar inköpta under många år och inte haft problem med adapterfästen förrän nu. Ny hålsåg har ett svart fäste som inte går att lossa.

 

Verkar som att det finns 2 sätt:

• Bosch power-change plus adapter, 3 olika fästen

• mutterdragare runt den ”svarta delen” (troligen instabil ide)

 

Videon nedan nämner en svagheter med den nya adaptern, centrumborret sitter med magnet och det går inte att stapla olika hålsågar i varandra.

 

Blir att försöka finna rätt Power-change plus fäste till mina maskiner, max diameter 10 mm så att det inte spelar roll vilken skruvdragare/borrmaskin jag använder. (Fel för mig är SDS och dia 11 mm)

 

Ångrar att jag köpte 27mm hålsåg, hade blivit billigare att köra 25mm och fila upp men nu har sagt A så…

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent att ändra nu men jag kör med Starrett hålsågar där adapter A1 kostar 200kr och tar ca 15-30 mm sågar medan A2 kostar 350kr och tar ca 30-200 mm. Samma adapter sen 80 talet.

Använder Starrett då dom funkat i alla år till rostfritt likaväl som till svart stål(framförallt rör i kvalitet St35.8 och P235GH).

Till plast, glasfiber och trä är dom hyfsat bra också.

Tror inte Bosch är sämre men det är kanske annan prisbild på adaptrar .

 

 

20231223_134406.jpg

20231223_140656.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kom ihåg ytterligare en svaghet med Bosch Power-Change Plus övergångsadaptrar som finns till äldre hålsågar med fäste för de gamla standardadaptrarna.

YouTubern tycker att de nya adaptrarna har för kort gänga på stora hålsågar.


=> Jag kommer att bara använda det nya snabbfästet för Bosch nya hålsågar.

=> Köper inte några adapterövergångar med kort gänga på gamla hålsågar
image.png.cdd06a75e4c10e2e47938666460026df.png
 

0077344_bosch-overgangsadapterset-for-6st-halsagar_550.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slående lik en Starrett A2 adapter, är väl bara gängan som skiljer....

Starrett A2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev NW355:

Slående lik en Starrett A2 adapter, är väl bara gängan som skiljer....

Starrett A2.png

Du har rätt.

Min amatörbedömning är att det finns 2 gamla adapterfästen för hålsågar som använts av ”alla” tillverkarna.

Den på din bild för de större hålsågarna och sedan en enklare adapter (bara gänglåsning utan de 2 piggarna) för de mindre hålsågarna.

Som glad båtmekare byter jag inte hålsågar ofta när jag fixar med båten, snabbfästen för mig är helt överflödigt 😉

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag fick jag från Amazon.se en Bosch Power-Change Plus adaptern med ett CO centeringsborr (tänkte hårt stålborr är alltid bra....).
För skoj skull klippte jag upp förpackningen och satte på 27 mm hålsågen.

 

Va f-n, borret är för kort, längd 65 mm.
Nu har jag googlat lite granna igen, det verkar finnas 3 olika längder och infon på Amazon.se var bristfällig för kitet med CO centreringsborr.
(Bättre val hade varit adapter kit med HSS-G, dagens lärdom.)

Så ännu en varning för Bosch nya high tech adaptrar.
Säkrast är att köpa i en fysisk butik, problemet var för mig att 27 mm hålsåg inte finns i Sveriges andra stad i någon butik vad jag kunnat se.

 

Blev ett besök i en fysisk butik för att köpa ett längre borr, längd 85 mm.

Ställde en kontrollfråga till personalen (K-r*uta), jag verkar ha bättre kunskap om Bachos nya adaptersystem.
Testat hålsåg (höjd 45 mm) med nytt centreringsborr (HSS-G med längd 85 mm), nu jäklar kan jag gå loss i båten om några dagar.

 

IMG_1720.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev skippeer:

Så ännu en varning för Bosch nya high tech adaptrar.

Är det Bosch som är problemet eller kunden? 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Är det Bosch som är problemet eller kunden? 😎

Både och 😉

Förut kunde man enkelt köpa hålsågar och adaptrar för det fanns bara 2 olika storlekar på adaptrar som i princip passade alla hålsågar oavsett fabrikat.

 

Om man idag behöver en viss dimension och finner bara Bosch hålsåg gäller det att ha insikt om att det finns tex 3 olika längder på centreringsborr och att undvika att använda Bosch "klena" plus-fästen till gamla hederliga hålsågar. Jag har många hålsågar i min låda och använder i första hand de gamla standard adaptrarna.

 

När inte ens personalen i fysisk butik har koll blir det extra viktigt att kunden har örnkoll.

Ångrar djup att jag inte nöjde mig med att använda gammal 25 mm hålsåg och sedan filat upp till 27 mm för den nya huvudbrytaren. 
Gjort är gjort, nu vet jag och kanske övriga MG skruvare hur de kan navigera bland hålsågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...