Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Boasten

Problem att demontera växelhus mercury 4,5

Rekommendera Poster

Tjena.

som rubriken lyder… sitter så in i h..vete.

jag har släppt muttern under skeddan och mutter som sitter på riggen.

jag hittar ingenting mer som skulle hålla huset kvar…

är det nånting jag missat eller är det bara mer våld som gäller?

bifogar bilder 

 

tack för hjälpen.

IMG_1658.jpeg

IMG_1657.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Boasten:

Tjena.

som rubriken lyder… sitter så in i h..vete.

jag har släppt muttern under skeddan och mutter som sitter på riggen.

jag hittar ingenting mer som skulle hålla huset kvar…

är det nånting jag missat eller är det bara mer våld som gäller?

bifogar bilder 

 

tack för hjälpen.

IMG_1658.jpeg

IMG_1657.jpeg

Har du lossat växelstången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Har du lossat växelstången?

Nej för jag ”hittar” inte vart jag gör det nånstans. Finns inget hål i riggen som det oftast gör på andra motorer där kopplingen sitter för växelstången..,

 

vad missar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

jag lyckades få loss växelhuset 😊

det var mer våld, värme och smörja som behövdes.

 

nu dock får jag inte ihop skiten.

jag har 1-2 cm kvar när det tar boom-stopp.

 

jag har sökt och läst de trådar som finns och har provat verkligen allt med olika metoder och lägen för växelväljaren etc.

 

ingenting hjälper.

 

nån som har tips utöver det vanliga som redan finns i tidigare trådar?
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Boasten:

Hej igen.

 

jag lyckades få loss växelhuset 😊

det var mer våld, värme och smörja som behövdes.

 

nu dock får jag inte ihop skiten.

jag har 1-2 cm kvar när det tar boom-stopp.

 

jag har sökt och läst de trådar som finns och har provat verkligen allt med olika metoder och lägen för växelväljaren etc.

 

ingenting hjälper.

 

nån som har tips utöver det vanliga som redan finns i tidigare trådar?
 

 

Hur är det med växelstången, är den vridande eller dragande? Risken är att den har hoppat ur läge nere i växelhuset och därmed sticker ut för långt och bottnar när du försöker få ihop riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Rascal:

Hur är det med växelstången, är den vridande eller dragande? Risken är att den har hoppat ur läge nere i växelhuset och därmed sticker ut för långt och bottnar när du försöker få ihop riggen.

Tjena.

 

den är vridande, och jag kan vrida växelstången utan problem. Jag tycker att jag borde se på stången om den är ur position och borde det inte också varas att det inte går att vrida den om den hamnat ur läge nere i växelhuset?

nu sitter tyvärr propellern så in i helvete också annars hade jag redan rivit isär det och kollat… börjar bli lagom trött på motorjäveln 😡

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boasten:

Tjena.

 

den är vridande, och jag kan vrida växelstången utan problem. Jag tycker att jag borde se på stången om den är ur position och borde det inte också varas att det inte går att vrida den om den hamnat ur läge nere i växelhuset?

nu sitter tyvärr propellern så in i helvete också annars hade jag redan rivit isär det och kollat… börjar bli lagom trött på motorjäveln 😡

 

 

Ändrar sig växellägena som dom ska när du vrider växelstången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Ändrar sig växellägena som dom ska när du vrider växelstången?

Ja det gör dom.

drivaxeln går upp i motorn och växelstången går upp i splineshylsan och jag kan vrida motorn så att drivaxeln snurra och jag kan ändra växeln i alla tre lägena… men jag får inte ihop växelhuset med riggen. Det saknas 2 cm.

 

jag förstår inte, det är verkligen tvärstopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Boasten:

Ja det gör dom.

drivaxeln går upp i motorn och växelstången går upp i splineshylsan och jag kan vrida motorn så att drivaxeln snurra och jag kan ändra växeln i alla tre lägena… men jag får inte ihop växelhuset med riggen. Det saknas 2 cm.

 

jag förstår inte, det är verkligen tvärstopp.

Om det inte går att känna vad som tar emot exempelvis någon av axlarna så har jag inga fler ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kylvattenrörets gummihysor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev snoy:

Kolla kylvattenrörets gummihysor!

Tjena.

 

det har jag också kollat.

Ska riva isär växelhuset idag så får jag se hur det ser ut invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...