Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
klusa

Kylbox kompressor

Rekommendera Poster

Hej!

Har två frågor kring detta. Har hittat en kylbox från Vevor, som är förvånansvärt prisvärda, men jag är osäker på om jag klurat ut förbrukningen korrekt? De skriver "...Tyst och energieffektiv: Vårt minikylskåp förbrukar endast 0,708 kw.h energi per 24 timmar.."  Vad blir snittförbrukningen under ett dygn?

 

Fråga 2: Har även spanat in en variant där det finns ett inbyggt laddbart batteri, vilket känns praktiskt vid transport till/från båt. Någon som har erfarenheter kring detta och vill dela med sig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1. Det enkla svaret är 0,708 kW om jag förstår uppgiften korrekt. Detta är ju 708 W som motsvaras av ca 55 Ah (708/12,7). Inte speciellt strömsnålt i mina ögon. De flesta tillverkare av kompressorskåp för båtar uppger någonstans under 1 A i snittförbrukning (= <24 A per dygn).

Fråga 2. Det lär vara betydligt enklare att fylla en bärbar kyl med en frusen PET-flaska tex som får hålla kylan. Dessa bärbara saker brukar vara tunga nog ändå redan innan man fyller dem med maten så att släpa på batteri utöver det verkar dumt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför batteri för kylning under transport till båden. I alla fall om transporten sker med bil så finns det väl alltid minst ett 12-voltsuttag (s.k. cigguttag). Då kan man väl låta bilens elsystem kyla boxen. Det finns ju skarvsladdar om man inte kan ha boxen i närheten av uttaget.

 

Själv har jag två boxar. Dels en kompressorbox som finns i båten hela säsongen för att den är för tung för att släpa fram och tillbaka mellan varje tur. Kyler bra och drar relativt lite el.

 

Dels en billig termoelektrisk kylväska som bara håller som lägst 12-15 grader en varm sommardag i bilen. Men för en eller ett par timmars resa till båten räcker det för att maten skall hålla sig fräsch. 

 

Sådana boxar är riktiga energislukare trots sin dåliga kyleffekt. Men återigen, för en eller ett par timmar i bilen på väg till båten spelar det ingen roll. Inköpspriset var bara några hundralappar, eller i alla fall bra mycket billigare än en riktig kompressorbox.

 

Användertrrasportboxen också vid bilresor för att kyla drycker och annat man vill ha kallt på resan, eller för att de färska räkorna jag köpte i Göteborg på hemresan inte skall hinna bli dåliga på vägen till hemmet i Linköping.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...