Jump to content
Saturday 14 December 2024
Jens_Sthlm

Byta avgasklaffar drev volvo penta 290

Recommended Posts

Avgasklaffen på mitt volvo penta 290 drev har delvis ramlat bort. Klaffen är popnitad i godset. Har någon bytt dessa och kan ge tipps på hur man bäst byter?

 

Gissar att man borrar ut popnitarna för att få bort befintlig klaff. Vad är det för popnit man ska sätta fast den nya med? Eller fyller klaffen ingen funktion så man likagärna kan åka utan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klaffens funktion är väl att hindra vatteninträngning när man backar… eller kanske hindra vatten att komma in bakifrån vid stillaliggande om man nu har vinden rakt akterifrån. Eller jag vet inte exakt, jag kanske borde hålla klaffen.

 

Jag har bytt dessa på 290. Popnitarna borras ur med Ø 4,2 mm borr.

När jag köpte nya klaffar följde det med en uppsättning popnitar. Annars borde det vara rostfritt, syrafast, A4, eller någon bra legering som inte påverkar drevets aluminiumlegering.

 

Jag tror det var på drevdelar.se som jag köpte dessa klaffar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Risken att vattnet ska tryckas in vid back när motorn går är minimal. Klaffen på drevet eller i avgasbälgen är för att inte vatten ska tryckas in i motorn om den skulle stanna när båten planar. Då kommer en kraftig våg bakifrån mot aktern. Klaffen är inte särskilt svår att byta.

Ingemar

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Risken att vattnet ska tryckas in vid back när motorn går är minimal. Klaffen på drevet eller i avgasbälgen är för att inte vatten ska tryckas in i motorn om den skulle stanna när båten planar. Då kommer en kraftig våg bakifrån mot aktern. Klaffen är inte särskilt svår att byta.

Ingemar

Precis, det är ett jobb som tar 10-15 minuter.

Rostfria popnitar kan vara litet jobbiga att klämma dit, man får ha bra kraft i nyporna om man har en vanligt popnittång, jag använde ett tryckluftsdrivet popnitverktyg, även då går det litet trögt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är täckbrickan och det gamla gummit borta. Hur gör man för att få bort resten av popniten? Jag har försökt slå resterna av popniten uppåt men den sitter som berget. Är det slå hårdare som gäller eller är det bäst att borra vidare på popniten?

EB18D99C-E963-4580-8A3C-34494ACB9F77.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öka borrdimensionen med 0,1 eller 0,2 mm och borra vidare.

Rostfria nitar och skruvar fastar så in i helskotta när dom sitter i aluminiumgods.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Öka borrdimensionen med 0,1 eller 0,2 mm och borra vidare.

Rostfria nitar och skruvar fastar så in i helskotta när dom sitter i aluminiumgods.

Jag citerar mig själv.

 

Måhända skrev jag fel då jag skrev att du skulle borra med 4,2 mm borr. Mät dom utskjutande nitarna eller hellre på dom nya popnitarna och borra med ett borr i den dimensionen, det kan kanske vara 5 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drev typ är DP-D eller DP-E. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är alla nitar borta. Om någon ska göra jobbet framgent så funkar det bra att borra men tog ca 30 min att borra ut en nit. Snabbast gick det med att sätta en lagom stor torx i niten och slå till.

 

Tack för hjälpen alla ni som bidragit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man borrar naturligtvis bort skallen på ovansidan på en popnit och slår ut den neråt. Hur enkelt som helst, varför krångla till det?

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Nu är alla nitar borta. Om någon ska göra jobbet framgent så funkar det bra att borra men tog ca 30 min att borra ut en nit. Snabbast gick det med att sätta en lagom stor torx i niten och slå till.

 

Tack för hjälpen alla ni som bidragit.

Inget bett i borren? det sliter hårt på borren när man borrar i rostfritt. Jag kunde ju berättat att det blir bättre om man kyler/smörjer med litet olja medan man borrar i detta material.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev sanktanna:

Man borrar naturligtvis bort skallen på ovansidan på en popnit och slår ut den neråt. Hur enkelt som helst, varför krångla till det?

Ingemar

Nu är det så på dreven, att nitens ovansida är nedansidan, niten är fastnitad med huvudet nedåt. Man kommer inte åt från andra hållet varesig med popnittång eller borrmaskin, eftersom nitens baksida sitter inne i avgasutblåset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla drev jag har sett har nitarna monterade uppifrån. Är de monterade underifrån så är det säkert bytt tidigare och den som gjorde det tyckte väl att det var bra. Man borrar alltid bort från den sida som de har monterats! Från andra hållet lär det bli svårt att få ett borr att centrera eftersom det sitter en pinne med en kula på i hålet på niten.

Ingemar

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev sanktanna:

Alla drev jag har sett har nitarna monterade uppifrån. Är de monterade underifrån så är det säkert bytt tidigare och den som gjorde det tyckte väl att det var bra. Man borrar alltid bort från den sida som de har monterats! Från andra hållet lär det bli svårt att få ett borr att centrera eftersom det sitter en pinne med en kula på i hålet på niten.

Ingemar

Undrar hur dom tänkte då, om dom tänkte öht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DP-D, DP-E drev väl?

Alltid bra att få popnitsborr av isolerarna på energiverken.

Nitborr.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker också att det ser ut som DP-E men det är inte alla som känner till det utan kallar drevmodeller i den serien för 290, fast vi vet ju ändå vad som menas 😉

Tack för tipset, jag känner ingen på energiverket men nu vet jag att det det finns popnitsborr att köpa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...