Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Sailingdorinda

Läckande L28

Rekommendera Poster

Haloj,

Har problem med min Laurin koster L28.

Den tar in vatten...

 

Har börjat få slut på idéer på vart det kan komma ifrån eller hur jag kan söka efter det.

 

I skrivande stund är vi dockade i södra Secilien. Lämnade Sverige med detta problem och tänkte att detta går att lösa på vägen. Men nu flera tusen distans senare är jag fast med samma problem. Har lagt stort focus på den runtgående listen tills att jag märkte här om dagen att när man går läns och listen inte ens rör vattnet så läcker det. Så min slutsats är att man kan strycka misstänkta läckor från listen och uppåt!

 

Roder, genomföringar och befästningen för stagen som går ner en liten bit under listen. På grund av sandwich konstruktionen så ser jag inte bultningen till rodret. Båten är långkölad men det jag har läst är att vissa kan få problem med att det sipprar upp från kölen efter skador. Vattnet lägger sig i mitten på båten under salongen. Alltså inte i det lägsta partiet som man kan se ner till under motorn. Har funderat på hur skrovet är byggt på L28 och letat ritningar utan framgång.

 

En till sak till att notera. Vi tog kanalvägen ner och med då inte en droppe i läckage. Så den verkar bara ta in vatten när det strömmar, lutar och blir större påfrestningar.

 

Har någon haft liknade problem eller har bra idéer på hur man kan felsöka problemet?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade detta på nätet

http://www.laurinkoster.dinstudio.se/files/Laurinkostersllskapet_10_r.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Karlskronaviggen som var skavd längst ned på kölen i fören. Någon tidigare hade skavt i någon hamn eller kört på grund. Sedan hade de bara tätat skadan med pop-klister. K-viggen har inplastad nästan långköl, som Vegan, och jag har för mig att L-28:an även har inplastad köl. Vattnet läckte in i plastkölen och sökte sig akterut där det var en liten spricka emellan "kölsvins-durken" och skrovsidan. där sipprade det in lite vatten. Du kanske har ett dylikt problem med tidigare ägare som fuskat vid reparation av kölskador?

Jag plastade kölskadan och problemet var överstökat.

 

Läcker det mycket för dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-12-23 vid 22:34 skrev zurdu:

Jag hade en Karlskronaviggen som var skavd längst ned på kölen i fören. Någon tidigare hade skavt i någon hamn eller kört på grund. Sedan hade de bara tätat skadan med pop-klister. K-viggen har inplastad nästan långköl, som Vegan, och jag har för mig att L-28:an även har inplastad köl. Vattnet läckte in i plastkölen och sökte sig akterut där det var en liten spricka emellan "kölsvins-durken" och skrovsidan. där sipprade det in lite vatten. Du kanske har ett dylikt problem med tidigare ägare som fuskat vid reparation av kölskador?

Jag plastade kölskadan och problemet var överstökat.

 

Läcker det mycket för dig?

 

Tack för svaret, hoppas verkligen inte det är det du skriver. Skulle vara skönt att utesluta alla möjliga problem ovan ytan innan. 
Två saker jag tänker på med det du skriver:

1. Det kommer bara in vatten vi segling eller grov sjö. Alltså inte under motorgång. Va detta som gällde för dig?

2. Det finns flera utrymmen under detta utrymme som vattnet skulle kunna lägga sig om det kommer nerifrån. Skulle vara intressant att ha en ritning på hur plasten är gjuten. 
 

Men det stämmer det du skriver att kölen är inplastad i kölen! Skulle uppskatta att det läcker 1-2 liter i timmen vid mycket sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vattnet sipprade in hela tiden.

Du verkar inte ha "mitt" problem utan det verkar ju komma in vatten ovan din vattenlinje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...