Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Stefan7

Nybliven crescent 50c ägare

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga båt människor!

Har köpt denna båt som renoveringsobjekt.

En fundering jag har är vad dom bultar är för något. Sitter 3 stycken igenom kölen. M20 bult med låsmutter i uppsågade luckor i golvet. Sitter en c:a 50 cm från akter och en ytterligare 60-70 cm mot mitten sista sitter c:a 75-80 cm från 2:a. De är fästa igenom kölen och ett plattjärn och låsmutter på varje. Har aldrig sett något liknande 

IMG_9301.jpeg

IMG_9305.jpeg

IMG_9101.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen sett eller orkat svara?

Jo seddu, dä ä så att på de båtarna kan man ha segel  då har man en järnköl hänger i de bultarna.

Vet för jag haft en sån båt. Järnkölen var en ca 2 cm tjock skiva å ca 40 cm djup, längden ca 1½ m. Tog bort järnkölen å gav bort båten till en släkting som inte ville segla. . Behöll masten å riggen å seglen.

Gott Nytt år på dig å trevligt på sjön.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Har ingen sett eller orkat svara?

Jo seddu, dä ä så att på de båtarna kan man ha segel  då har man en järnköl hänger i de bultarna.

Vet för jag haft en sån båt. Järnkölen var en ca 2 cm tjock skiva å ca 40 cm djup, längden ca 1½ m. Tog bort järnkölen å gav bort båten till en släkting som inte ville segla. . Behöll masten å riggen å seglen.

Gott Nytt år på dig å trevligt på sjön.

Tack för svar. Då skulle man kunna ta bort de bultarna och plasta ihop hålen i kölen.
Gott Nytt År på dig oxå Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stefan7:

Jag kommer heller aldrig att segla

Nyårslöften är till för att brytas. Det finns inte mycket annat som är mer avkopplande än just segling, det handlar om här och nu, allt annat är av sekundär betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...