Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
AndersAnkan

Byta Axeltapp på båtvagn/trailer

Rekommendera Poster

Har en gammal båtvagn/trailer som inte är bromsad. Tror att kullager är slut för hjulen "glappar".

 

Tänkte byta Axeltappar på båtvagnen (som är en TK trailer). Axeltapparna sitter fast med en genomgående bult, som ser ut att ha rostat. Den är tämligen grov, tror det var 21 mm (eller kanske 19mm). Den sitter i alla fall hårt.

 

Ngt tipps hur jag ska få loss? Jag sprejade nyss på 5-56, tänkte låte det dra i ngra dar.

 

Sen kommer nästa fråga. Tipps hur jag ska få ut den gamla axeltappen? Den lär också sitta... Dessutom står båten på trailer....

 

Bifogar lite bilder

 

Alla tipps är välkomna

Rostig_axeltapp_skarp.JPG

Rostig_bult.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du byta hela axeltappen då, det räcker ju förmodligen att byta lager ock packbox?

 

Här är en liknande tråd om laxåtrailern.

 

Att båten står på trailern är ju i sig inget hinder, du behöver ju bara lyfta upp trailern på pallbockar med hjälp av domkraft.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var en grym beskrivning! Gissar att TK trailer är samma tillvägagångssett

 

Båten är på, och den står på pallbockar, så hjulen kan snurra fritt. Frågan är bara om det är moment där man måste sätta fast i ett skruvstycke. Då blir det problem....

 

Tror du axeln kan vara skadad? Jag är livrädd att trailern pajjar med båten på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tk trailer säljer nya för rimlig peng. Ta fram vinkelslip och kapa bulten, sen slår du ut den med en grov mejsel eller hammare. Axeln borde inte vara några problem att dra ut, är rätt bra spel mellan rör och Axel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev gusvo085:

Tk trailer säljer nya för rimlig peng. Ta fram vinkelslip och kapa bulten, sen slår du ut den med en grov mejsel eller hammare. Axeln borde inte vara några problem att dra ut, är rätt bra spel mellan rör och Axel. 

Visst kan man byta hela paketet, men det är ju lite som att köpa nya kompletta hjul för att man har fått punktering.

När jag bytte lager och packbox på min traler så kostade det ca. 300kr istället för ca. 3000kr som det skulle kostat att köpa två kompletta axeltappar. Det är möjligt att axeltapparna är billigare ti TK-trailrern men troligtvis ändå mycket billigare att byta dom delar som verkligen är dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev gusvo085:

Tk trailer säljer nya för rimlig peng. Ta fram vinkelslip och kapa bulten, sen slår du ut den med en grov mejsel eller hammare. Axeln borde inte vara några problem att dra ut, är rätt bra spel mellan rör och Axel. 

Hur sjutton ska jag slå ut den.

 

Sätta en skruvmejsel i 45 graders vinkel där tappen sticker ut?

 

kanske börjar med att byta lager. Låter enklare….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också TK trailer, stod inför att byta lager men det var så rostigt inne i banorna att det absolut inte var värt att rengöra och lägga så mycket tid och ca 400kr per tapp.

Jag köpte nya axeltappar på nätet för 1600kr totalt, så värt det!

Bor du nära Göteborg så kan jag nog fixa.

Vilken modell har du, det står inristat på ovansidan ramen bakom där du vevar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-08 vid 11:02 skrev AndersAnkan:

Hur sjutton ska jag slå ut den.

 

Sätta en skruvmejsel i 45 graders vinkel där tappen sticker ut?

 

kanske börjar med att byta lager. Låter enklare….

Slå ut den avkapade bulten alltså, det är väl bara ta en grov skruvmejsel och en hammare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev gusvo085:

Slå ut den avkapade bulten alltså, det är väl bara ta en grov skruvmejsel och en hammare?

JAg tänkte mer på hur jag ska få ut axeltappen... den lär sitta som berget, fastrostad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...