goetheiby 9 Postad 5 Oktober , 2023 Jag ska byta motor och s-drev från md21b med 110 drev till md22 med 120 sdrev och jag undrar om någon kan förklara för mig ungefär processen och turordning som jag borde göra den nya installationen? Jag har en del erfarenhet av att skruva och installera och har installerat motor med backslag tidigare men aldrig ett s-drev. Ska man montera drev och bälg i bädden först t.ex antar jag? Hur ska jag på bästa sätt mäta mig till hur högt motor ska sitta (jag behöver lägga emellan mellan motorbädd och motortassar) och i vilken vinkel exakt ska drevet sitta och hur noga är det på millimetern? Alla tips och råd är välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 042 Postad 5 Oktober , 2023 1 timme sedan skrev goetheiby: - - - Hur ska jag på bästa sätt mäta mig till hur högt motor ska sitta (jag behöver lägga emellan mellan motorbädd och motortassar) och i vilken vinkel exakt ska drevet sitta och hur noga är det på millimetern? Alla tips och råd är välkomna! Det vanligaste vid installation av motor med drev är att plasta fast en motorbädds-modul som är avsedd för den aktuella kombon. När du "bara" byter motorn så vill du nog slippa skära loss den befintliga motorbädden och plasta fast en ny. Att bygga på befintlig motorbädd kan vara enklare. Om du har någon polare som har MD22 och 120-drev så gör en uppmätning av motorbädden. Översätt sedan det till din båt och bygg upp "en kopia" av bädden för MD22+drev på din gamla bädd för MD21. Du måste nog ha motortassarna ganska korrekt monterade innan du installerar motorn. Drevets bakre fäste är ju redan givet genom att du ska ha samma drev i samma hål. Jag har haft ur och återinstallerat en Yanmar med deras drev vilket är ungefär lika jobb som att byta motor om bädden är rätt inmätt. Jag lyfte in motorn och fäste den mot motorfästena med lite brädstumpar under motorn så den hölls uppe i bakkanten. Sedan stoppade jag ner drevet genom skrovet och bultade samman motor och drev. Det var jättebesvärligt att få motor o drev att linjera vid sammanskruvningen. Det var många hårda ord och svettigt nere i stuvfacket bredvid drevet innan jag gav upp och tänkte om. Jag åkte till byggvaruhuset och köpte ett par uppsättningar av olika långa skruvar med sexkantskalle (vill inte skriva bult för då kommer drevet...) med tre av varje längd. Drog in de längsta. Sedan kunde jag föra samman motor o drev så splinsen träffade rätt. Fortsatte med lite kortare skruv för att sedan återigen byta till "originalskruvarna" och dra åt. Exakt inriktning är inte lika kinkigt som vid rak propelleraxel. Efter sammanskruvningen kan du justera motorfästen och drevfäste så det ser bra ut. Det viktiga är att drevet inte slår i skrovet när motorn står o skakar eller när du gasar på. Om det blir fel så tror jag det hörs o känns i båten och då får du justera till det. Justeringen kan göras även om båten ligger i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goetheiby 9 Postad 6 Oktober , 2023 Jag ska absolut behålla den gamla bädden! Tyvärr har jag ingen kompis med en md22 med s-drev och det är just det jag behöver hjälp med att förstå hur jag ska mäta mig till på bästa sätt.. Jag är lite osäker på hur du menar exakt med skruven.. drog in vart? Låter lite krångligt på nåt sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 042 Postad 6 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev goetheiby: - - - Jag är lite osäker på hur du menar exakt med skruven.. drog in vart? Låter lite krångligt på nåt sätt När du ska passa samman drevet med motorn så är det en axel med splines som ska in i drevet. När motor och drev inte är exakt linjerade så är omöjligt att få dessa två delar att passa samman (det ska vara både i linje samt splinsen ska vara i rätt läge). Genom att rikta in drevet med hjälp av långa skruvar, få ihop delarna lite, byta en skruv i taget till kortare, fortsätta fösa samman osv så får du ihop drev o motor. I verkligheten är det enklare än att försöka förklara ☺️ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser