Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Johanhgg

Båtbockar

Rekommendera Poster

Jag ska lägga upp min Marex 24, längd 7,5 bredd 2,5 vikt 2000 kg

 

jag frågar er mer erfarna, vilka kostnadseffektiva lösningar finns att köpa till båt av denna storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv byggde jag ett par rejäla bockar med sidostöttor från  Press o Son til min tidigare snipa.

 

Såhär såg det ut.

image.png.30d0ba889f9a19fdb63840c4f6777c98.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju egentligen ingen anledning att bygga så högt. Min snipa har kölen ca 20 centimeter över marken. Två balkar på samma sätt som bockarna och en kloss på mitten under kölen. Stöttning med snedplankor mot botten eller justerbara som på bilden. Högt stående båt ger hög täckställning och stort vindfång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Finns ju egentligen ingen anledning att bygga så högt. Min snipa har kölen ca 20 centimeter över marken. Två balkar på samma sätt som bockarna och en kloss på mitten under kölen. Stöttning med snedplankor mot botten eller justerbara som på bilden. Högt stående båt ger hög täckställning och stort vindfång.

Visst behöver bockarna inte vara så höga, men det bekvämt när botten ska tvättas och målas. Se passade det bra med båtklubbens vagnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev No_jah:

Visst behöver bockarna inte vara så höga, men det bekvämt när botten ska tvättas och målas.

Ja, men obekvämt när man vaxar 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev No_jah:

Visst behöver bockarna inte vara så höga, men det bekvämt när botten ska tvättas och målas. Se passade det bra med båtklubbens vagnar.

Om båtklubben använder vagnar förstår jag bockhöjden, vi hade så förut men lyfter numera med kran och då behöver man bara kunna få ut slingen.

Bottenmålning sker bekvämt med roller på långskaft från sidan av båten vilket gör att man slipper färgdropp i hår och ansikte:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Om båtklubben använder vagnar förstår jag bockhöjden, vi hade så förut men lyfter numera med kran och då behöver man bara kunna få ut slingen.

Bottenmålning sker bekvämt med roller på långskaft från sidan av båten vilket gör att man slipper färgdropp i hår och ansikte:)

Om jag minns rätt så var aktre bocken 45cm och den främre 60cm för att få rätt lutning på båten så ev. slagvatten rann längs bak.

Dessutom sluttande marken en del vid min plats så jag fick även ha lite extra pallning i fören.

 

såhär såg det ut.

image.png.33743a95e6a415a5a8686320531e0d6b.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, men obekvämt när man vaxar 😊

Du får väl gräva ner stegen.

 

Jag har Tyresöbockar, är mycket nöjd med dom. Stabila så det förslår. Dessa är kompletterade med en trefotsstötta under fören.

Då jag har drev måste ju båten stå litet högt.

Men snipor kan i allmänhet stå med några träklotsar under kölen direkt på marken, och då blir det ju diverse gymnastiska övningar vid botten- tvätt och målning som ju redan påpekats.

Min båt står väl uppskattningsvis 40-50 cm över marken, platsen sluttar så det är mer utrymme under drevet. men inte fasen hjälper det när det skall tvättas och målas. Ryggskott och nackspärr samt öm rumpa och ömma knän har detta orsakat mig. Om marken vore asfalterad hade jag använt en garagehor.. åh ursäkta, en "montörsvagn", men det funkar ju inte nu. Men jag lägger på bottenfärgen med en roller på långt skaft, det eliminerar en del av krypandet och ålandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...