Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jocke_ronnqvist

Montera Vacuumventil Volvo MD2040

Rekommendera Poster

Tänkte montera en Martec Vaccumventil för en nyinstallerad (beg) MD2040.


Tittar man på instruktionsmanualen för motorn så verkar den sitta mellan impeller och sjövatteninlopp i motor.

 

Men Martec föreslår en annan variant.

 

Spelar det någon roll? Volvos variant är mycket enklare att montera, bara 2 slangar och några slangklämmor…

 

Bifogar 2 bilder.

 

/Jocke

FD3DF6D5-2382-4CDC-9310-06D8ACA8904F.jpeg

DE2FC2C0-AAF2-41B6-B1F6-CE0958BF9491.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart man monterar vakumventilen / hävertbrytaren i systemet beror lite på hur dom har konstruerat motorn och kylningen.

Det viktigaste är att ventilen i sig sitter ovanför havet och att den är högst i systemet så att den kan stoppa hävertverkan.

 

i Volvo bilden ovan så sitter troligen inte anlutningen för kylvattnet tillgänglig vid avgassidan där vattnet blandas med avgaserna. Då har dom valt att visa en placering där man kan kapa eller ersätta med alternativ slang före värmeväxlaren.

 

i Martec bilden så är det en extern värmeväxlare och då är det inga problem att sätta ventilen innan kylvattnet går in i avgassystemet.

 

Men jag tror dom har blandat / förväxlat Raw / fresh water i den bilden (med värmeväxlare) för ventilen brukar inte sitta på det interna kylvatnet då det är ett slutet system.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Vart man monterar vakumventilen / hävertbrytaren i systemet beror lite på hur dom har konstruerat motorn och kylningen.

Det viktigaste är att ventilen i sig sitter ovanför havet och att den är högst i systemet så att den kan stoppa hävertverkan.

 

i Volvo bilden ovan så sitter troligen inte anlutningen för kylvattnet tillgänglig vid avgassidan där vattnet blandas med avgaserna. Då har dom valt att visa en placering där man kan kapa eller ersätta med alternativ slang före värmeväxlaren.

 

i Martec bilden så är det en extern värmeväxlare och då är det inga problem att sätta ventilen innan kylvattnet går in i avgassystemet.

 

Men jag tror dom har blandat / förväxlat Raw / fresh water i den bilden (med värmeväxlare) för ventilen brukar inte sitta på det interna kylvatnet då det är ett slutet system.

 

Ja det har du rätt i, det ser ju ut som att dom förväxlat iallafall namnen på bilden…

 

Det finns ser ut som att det finns pluggar att ta bort om man vill sätta den på avgassidan. Men som sagt det är mycket lättare att vara göra skaffa 2 slangar och sätta den efter vattenpumpen..

 

Skulle denna slangen fungera?

https://www.seasea.se/varmvattenslang-gummi-19mm
 

Kollar man på kylar slang på t.ex Mekonomen så är den mycket dyrare men jag antar att den ska klara varmvatten det borde den ju inte behöva i mitt fall…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är enklast att sätta ventilen någonstans efter sjövattenpumpen för då behöver man inte vara orolig för att den ska "sugas ihop" av pumpen. Samt att man får så kort del av systemet som möjligt som ligger med sjövatten när motorn är avstängd men med öppen bordgenomförning.

 

Eftersom slangen du länkar till är till för kylvatten ska det inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev jocke_ronnqvist:

Ja det har du rätt i, det ser ju ut som att dom förväxlat iallafall namnen på bilden…

 

Det finns ser ut som att det finns pluggar att ta bort om man vill sätta den på avgassidan. Men som sagt det är mycket lättare att vara göra skaffa 2 slangar och sätta den efter vattenpumpen..

 

Skulle denna slangen fungera?

https://www.seasea.se/varmvattenslang-gummi-19mm
 

Kollar man på kylar slang på t.ex Mekonomen så är den mycket dyrare men jag antar att den ska klara varmvatten det borde den ju inte behöva i mitt fall…

Kolla att slangen även är tålig mot olja då det kan förekomma i ett motorrum. Sist jag köpte har jag för mig att slangen var märkt "car heater hose" och den ser fortfarande frisk ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev LuminaL:

 Det är enklast att sätta ventilen någonstans efter sjövattenpumpen för då behöver man inte vara orolig för att den ska "sugas ihop" av pumpen. Samt att man får så kort del av systemet som möjligt som ligger med sjövatten när motorn är avstängd men med öppen bordgenomförning.

 

Eftersom slangen du länkar till är till för kylvatten ska det inte vara några problem.

Ventilen måste sitta på trycksidan dvs efter pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev LuminaL:

 Det är enklast att sätta ventilen någonstans efter sjövattenpumpen för då behöver man inte vara orolig för att den ska "sugas ihop" av pumpen. Samt att man får så kort del av systemet som möjligt som ligger med sjövatten när motorn är avstängd men med öppen bordgenomförning.

 

Eftersom slangen du länkar till är till för kylvatten ska det inte vara några problem.

Ja det står ju t.o.m. klart och tydligt att den är för värmesystem 🙄 Slarvigt läst av mig.

 

Tack för hjälpen 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en motor med backslag och axeltätning med vattenanslutning, är det viktigt att slangen till axeltätningen kopplas före vacuumventilen. Annars gör inte vacuumventilen någon nytta, då vatten från tätningen fyller avgasslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rollen:

Om man har en motor med backslag och axeltätning med vattenanslutning, är det viktigt att slangen till axeltätningen kopplas före vacuumventilen. Annars gör inte vacuumventilen någon nytta, då vatten från tätningen fyller avgasslangen.

Ok, jag är inte riktig med på hur du menar… Men jag antar att det finns tätningar som ska har vattenanslutning?

 

Jag har en Black Jack som får vatten utifrån och har bara en slang ansluten till den som går över vattenytan…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...