Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
FinnmasterPilot7

Förbjudna bottenfärger.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Denna, https://www.kemi.se/rad-till-privatpersoner/kemikalier-i-hemmet-och-pa-fritiden/batbottenfarger/godkanda-batbottenfarger-for-fritidsbatar-pa-vastkusten 

listar de bottenfärger (västkusten) som kommer förbjudas. Mängder med färger, tänker jag.

 

Vad händer med dessa hos återförsäljarna - tas dom bort från hyllorna tro?

Vad finns et ens kvar för färger att köpa - jag tycker merparten blir förbjuden?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev FinnmasterPilot7:

....listar de bottenfärger (västkusten) som kommer förbjudas

Nej så står det inte. Kolumnen med tillståndsdatumet är hur länge nuvarande godkännande gäller, inte att de nödvändigtvis kommer förbjudas efter det datumet.

 

Längst ner under tabellen står ju: "Ett godkännande för en biocidprodukt är alltid tidsbegränsat. Godkännandena för båtbottenfärgerna i tabellen kan komma att förlängas....."

 

Så vad som kommer vara godkänt nästa år t ex återstår väl att se.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar,

 

Ah, nu förstår jag mycket bättre! Tack för den förståndiga pedagogiken! Det gör listan mer logisk dessutom då mer eller mindre alla färger på marknaden var listade. Ett sannolikt scenario är ju att listan ser ungerfär likadan ut om 1 eller 2 år men med nya datum i "Godkänt till och med"-kolumen.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, KEMI lägger ut uppdaterade listor i början av varje år som vi brukar länka till här på Maringuiden och sker inga lagändringar som rör biocidtyp eller mängd så ser listan ungefär likadan ut år efter år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår listan med dom ögonen nu. 🙂 Allt klarnade nu. Jag har använt International Micron Supierior i år och är väldigt nöjd - fortfarande samma prestanda/förbrukning efter snart 5 mån i sjön på västkusten. Den förnyas (förhoppningsvis då..) 230911. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...