Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mrsnoggen

konstigt ljud från b20

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag har fått ett litet konstigt ljud från min b20. Jag har renoverat motorn nu i vinter och bytt alla lager utom kamaxellagrena, och jag har även bytt kolvringar och kamaxel. Jag har kört ca 15 timmar med motorn nu och den har gått klockrent ! När jag startade upp motorn idag så hörde jag ett konstigt skrapande/knackande ljud på tomgång. Ljudet försvinner direkt när jag lägger motorn på lite högre varv än tomgång. Vet att det är välldigt svårt att avgöra för er vad det kan vara då ni inte hört ljudet. Men låter nästan som om något skulle sitta löst. Det som jag tycker är det konstiga är att ljudet försvinner så fort jag höjjer varvet på motorn med bara några hundra varv. Vore bra om jag får lite förslag på vad det skulle kunna vara. Jag vet ju av egna erfarenheter att en b20 går i alla väder men vore ju inte så kul med ett motorras pågrund av att nått är på G att gå sönder,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Du har en lina till med samma symtom. Jag tror det är vevaxelns axiallager som låter. Vad har du för olja i nu. Har du syntetisk så kan felet försvinna ifall du byter till mineralolja av bra kvalitét.mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du oljetryck? Om du varvar upp lite och sen släpper av, återkommer ljudet? Låter den likadant varm och kall, eller försvinner ljudet när motorn är varm(kan vara en kolvbult)? Och byte till mineralolja avråder jag bestämt ifrån. Syntet har betydligt bättre smörjegenskaper, och än mindre botar det motorknack. Det gamla hederliga tricket med skruvmejsel mot örat och blocket på olika ställen, avslöjar var ljudet kommer ifrån. Börja med att lyssna på över, respektive underdel av motorn. Kommer ljudet från överdelen kan det vara en kolvbult, och från den nedre delen, så är den förmodligen något lager. Egentligen skulle du behöva spela in ljudet så vi fick lyssna:-) Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oljetrycket är bra. Ljudet försvinner inte när motorn är varm. Det konstiga tycker jag är att jag inte har hört ljudet de första timmarna så trodde jag kunde utesluta något lager. Innan jag satte ihop motorn så mätte jag upp vevaxel och kollade lagerspelet så det stämde innan jag satte ihop den, så jag tycker inte det borde vara det. Däremot så mätte jag alldrig upp kamaxellagrena. Är det ett vevlager borde inte motorn vibrera väldigt mycket och knacka även på högre varv? Oljan jag kör på är volvos orginal olja för marina bensinmotorer tror det är en delsyntet. Jag har en filmsnutt på datorn, men den är på 17mb så ska försöka fixa en ljudfil som jag kan lägga ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vevaxellagren tror jag inte det är, snarare ett vevstakslager isåfall. Ett kamaxellager som är kass ger normalt inte ett knackande ljud, det brukar istället resultera i trasiga drev(om man inte har ståldrev), eller brusten kamaxel innan man inser vad som är på gång. Skulle vara intressant att höra motorljudet. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag befarade är inlägg med oljor och att trampa på minerad mark. Varför jag inte ytterligare komenterar detta utan kostaterar att var och en är salig i sin tro./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst ! Jag körde motorn på volvos orginalolja för marina bensinmotorer en 15-50 olja var det. Jag bytte olja till en vanlig 10-30 mineralolja och nu går motorn helt perfekt !1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du köpte en bra kvalitet på mineraloljan. För motorns oljetemp kan gå upp över 130 - 140 grader. mvh/Nitro

 

PS, man kan ju bara ana varför Volvo övergått till mineral eller halvmineraloljor på sin motorer.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var nån helix olja eller nått på mekonomen. Har vart ute en rejäl tur idag och motorn går som en dröm nu även på tomgång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, en gammal hederlig motor, ska nog ha helt normal motorolja, inga speciella tricks med det. Vanlig 10W30 eller 10W40 MINERAL är allra bäst för B20:an, för en marinmotor kallstartas ju aldrig (alltså under minusgrader), men en marinmotor behöver en olja som tål lagom höga temperaturer, speciellt OM den är uitan oljekylare (B20:an har ju oljekylare som orginal, förrutom AQ105 modellen).

 

Min B20:as oljetemp blev som högst runt 85ºc, aldrig i klassen 130-140ºc, som är skadligt med normala oljor, för vanlig 10W40 olja tål inte mycket över 100ºc, förrän den är för tunn, för att smörja ordentligt.

 

Racing oljor är sen skilt, men därför brukar de ha betäckningar i klassen 10W60, för de tål extrema temperaturer, som kommer av turbo-aggregat, och HÅRD körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är oljetemeraturen kring 85 grader. Då lär motortempen ligga under 60 och motorn går därmed  kall... Men det var inte detta som denna linan handlade om. Varför jag bara konstaterar att nu skramlar det inte och därmed är problemet borta. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Volvo Penta AQ130 (B20 baserade motorer i överliag) har ju sötvattenkylning, så termostaten öppnar ju naturligtvis i 60ºc, så färför är motortempen även samma.

 

Men nog håller sig oljetempen på min AQ171A även runt 85ºc, men båda har ju som sagt oljekylare, som håller oljetempen på rätt nivå.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min så sitter det en aq105. Men min sitter det oljekylare på i alla fall. fast det kanske är nån som har eftermonterat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...