Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
TobbeW

Evinrude 115 tappar varvtal

Rekommendera Poster

Min Evinrude 115 utombordare från 2004 har denna säsong svårt att hålla varvtalet när jag kommer upp över 8-9 knop. Den tar sig upp till  t ex 3000 varv (12 knop) för att efter 20 sekunder sjunka till 2000 varv under 5-6 sekunder. Därefter försöker den ta sig tillbaka till 3000 varv. Så håller den på utan att jag rör gasen. Jag har testat med nytt bränsle och jag har också testat att byta tank eftersom jag sett att det är ett glapp på en millimeter mellan bensinslangens koppling och stiften på tanken men inget av detta har hjälpt. Bensinslangen ser lite torr och sprucken ut vid motorn men mest ytligt, tror jag. Har någon en idé vad som kan vara felet? Verkar som den inte får rätt mängd bensin vid gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 2-taktare med förgasare så hittar du en del info i CDI electronics TSG

Det måste inte vara tändningen, men kan möjligen förklaras av S.L.O.W funktionen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Evinrude 115  är en fyrtaktare. Varvtalsbegränsningsfunktionen (S.L.O.W.) skall kopplas in då motorn överhettas och då ta ned varvtaket till 1200 rpm men mitt problem uppstår redan vid kall motor och varvtalet går ned till c:a 2000 rpm endast i några sekunder innan den går upp till t ex 3000 rpm igen så jag tror inte felet är kopplat till detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en 4-T?

2004 var väl Evinrude 115 E-TEC eller möjligen Ficht, dvs 2-T HPDI motorer. Samtida Johnson 115 tror jag var vitmålade Suzuki 115 DF dvs 4-T.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig, det är en Johnson (inte Evinrude) 115 fyrtaktare med elektronisk bränsleinsprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev TobbeW:

Min Evinrude 115  är en fyrtaktare. Varvtalsbegränsningsfunktionen (S.L.O.W.) skall kopplas in då motorn överhettas och då ta ned varvtaket till 1200 rpm men mitt problem uppstår redan vid kall motor och varvtalet går ned till c:a 2000 rpm endast i några sekunder innan den går upp till t ex 3000 rpm igen så jag tror inte felet är kopplat till detta. 

Safemode (eller S.L.O.W.) på denna motor drar ner varvtalet till 3000 rpm inte 1200 rpm. Men motorn gör detta genom att signalen till injektorerna och tändningen intermittent uteblir så varvtalet kan pendla ganska kraftigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...