Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Pistvakten

Varför knackar motortilten vid både upp- och nertilt?

Rekommendera Poster

Min Honda 115hk 4-takt vill knacka när den tiltas upp och ner, dock inte nämnvärt uppe på land(?) utan framförallt i vattbet. Vad kan det bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knackar det endast när motorn har gått ner på trimkolvarna (långsamma delen när motorn närmar sig nedre ändläget) eller knackar det även under tiltning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade sånt ljud på min Mercury f150 för några år sen, då var det en packning på cylindern som var "torr" efter den byttes så var det knäpptyst vid trimning
det du kan testa är att smörj lite fett på pumpen,runt där kolven går in i huset, enkel test

Redigerad av 5756

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag är 30 mil från båten och minns faktiskt inte men tror att knackar både för tilt- och trimmomentet... 

Jag ska till stugan till veckan en sväng och ska prova smörja då. Och dubbelkolls exakt när det knackar. Upplevde att det inte lät, iaf mindre, på land (i torrhet) vilket känns märkligt då motorn då är "tyngre".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan kommit in vatten i hydrauloljan? Hört att det kan knaka då. Minnknakar när det är kallt i vattnet, beror på små oljekanaler och trög olja har jag fått till mi från två olika reparatörer, funderar på att byta olja och se om det blir bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...