Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
raol

Åsikter om båtplats hos Västvarv (Sjöhed)?

Rekommendera Poster

Inför nästa år har vi som ambition att flytta båten till Göteborg. Nu bor alla vi tre bröder som har båten tillsammans i Gbg, och vi är överens om att ha den på närmare håll. Vi var först inne på Grefab, men vi känner inte att vi vill ta den orimliga startavgiften på, i vårt fall, 16 500 kr, som i praktiken blir ett räntefritt och inflationsutsatt lån till Grefab på obestämd tid (räknar ju med att ha båt länge).

 

Jag började kolla på alternativ och hittade Västvarv, som har platser i tre hamnar i Göteborgs-området. En i Nordre älv, lite nedströms från Kornhallsfärjan, en nånstans i Långedrag, och en i södra Billdal. I första hand ser jag den i Nordre älv som det rimligaste, främst för att jag bor närmast den och det är jag som har mest tid och tillfälle att se om båten under säsongen, och också jag som har mest tid att använda den. En av mina två bröder bor ännu närmare, medan den andre bor i Billdal. Platserna i Billdal ligger tidsmässigt illa till för mig, men så klart bättre för brorsan där. Verkar vara högre avgifter där också. Platsen är också på fel sida stan sett till hamninloppet och den tid det tar till intressanta utflyktsmål norr om. Hamnen vid Långedrag är inte intressant.

 

Min enda kontakt med Västvarv hittills var när jag ringde för att kolla priser och plats inför säsong 2024 för vår båt. Utmärkt service från personen jag talade med.

 

Men hur är det att vara kund där? Bra saker, dåliga saker? Vill gärna ha en så bra bild som möjligt innan vi tar det steget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte kund hos Västvarv så jag kan inte svara på dina frågor om hur de är. Tänkte bara påtala att det även finns ett till varv på samma plats, Ytterdyk AB. De har endast en brygga (den närmast havet) och erbjuder även vinterförvaring mm.

 

I övrigt så är platsen generellt sett mycket lugn. Det tar en liten stund att köra upp i älven och man får räkna med lite motström men det är helt ok. På utvägen vinner man tillbaka farten som strömmen gör. Båten ligger i sötvatten så påväxt blir det inte så mycket av.

När det blåser storm stiger vattnet rejält men det är ju egentligen inget problem i sig. Dock kan man behöva gummistövlar för att ta sig fram till  bryggorna i extrema fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev TVR_gbg:

Är inte kund hos Västvarv så jag kan inte svara på dina frågor om hur de är. Tänkte bara påtala att det även finns ett till varv på samma plats, Ytterdyk AB. De har endast en brygga (den närmast havet) och erbjuder även vinterförvaring mm.

 

I övrigt så är platsen generellt sett mycket lugn. Det tar en liten stund att köra upp i älven och man får räkna med lite motström men det är helt ok. På utvägen vinner man tillbaka farten som strömmen gör. Båten ligger i sötvatten så påväxt blir det inte så mycket av.

När det blåser storm stiger vattnet rejält men det är ju egentligen inget problem i sig. Dock kan man behöva gummistövlar för att ta sig fram till  bryggorna i extrema fall.

Aha! Inte mycket info att hitta om Ytterdyk utöver en väldigt torftig Facebook-sida vad jag kan se nu.
Känns väl som om den första bryggan får ta det värsta vädret och är kanske mest utsatt vid typiska vindriktningar.

Hur ser vinterförvaringen ut där? Bra uppställt? Jag förstår det som att de har egna stöttor och sånt, inte kundens. Lätt att komma åt mellan för att måla och så?

Verkar det vara fullbelagt på bryggorna, eller tror du det finns hyfsade chanser att få en plats till nästa år?

Strömmen har jag läst mig till ligger på 1-2 knop i normala fall. Stämmer det med vad du upplevt?

När det blåser storm har vi knappast nåt ärende till båten... :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe hemsidor och sådant är nog inte Ytterdyks grej kan jag tänka mig. Enklast och bäst är nog att ringa Ulf. Han är mycket lätt att prata med.

 

Ja 1-2 knop ström är ganska korrekt.

 

Det spelar nog inte så värst stor roll egentligen om det är första eller sista brygga från havet sett. Sjön dämpas ganska måttligt av bryggorna i sig. Men viss skillnad är det säkert och i så fall är väl längre upp bättre.
Dock är det uppenbar skillnad mellan om man ligger långt ut på bryggan eller längre in mot land (bättre nära land). Eftersom Sjöhed/Västvarv har fler bryggor och platser är det tänkbart att det är lättare att få en plats längre in hos dem. Men det får man ju fråga om. De har fler platser för "stora" båtar rent generellt

Jag skulle tro att det är möjligt att få sommarplats hos båda varven till nästa säsong. Ser inte helt fullt ut hos något av dem.

 

 

Vinterförvaring är mycket bra. Jag hade personligen valt Ytterdyk eftersom de är väldigt flexibla med tider för upptagning och sjösättning. Både helg, vardagar och kvällar är möjliga enligt överenskommelse. De kan även hjälpa till med avmastning om man vill det. Dessutom är de ofta på plats rent fysiskt så det är lätt att få kontakt och hjälp med saker eller bara fråga om råd.


Sjöhed/Västvarv sätter i/ tar upp dagtid, en eller möjligen två dagar i veckan. Sällan personal på plats någon annan tid.

 

Om man av någon anledning behöver ha båten kvar på land över sommaren så är det tydligen inte ok längre med Sjöhed/Västvarv (planen ska tydligen tömmas). Hos Ytterdyk är det helt ok med sen sjösättning eller ingen sjösättning alls. Bara man gör klart vad man har tänkt sig och kommunicerar.

Vid normala vindriktningar är det oftast mindre blåsigt på Ytterdyks uppställningsplatser. Men det är ju inget man kan garantera.

 

Bägge använder stöttor av standardtyp. Så ingen skillnad på det sättet. Måla är inget problem enligt min mening. Normalt målar man ju på färg på ytan där stöttan låg an mot skrovet precis före sjösättning när båten hänger i trucken (precis som hos andra varv).

 

Är ju fullt möjligt att ha sommarplats hos Sjöhed/Västvarv och vinterplats hos Ytterdyk. Om man nu skulle tycka att det är en bra lösning.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev TVR_gbg:

Näe hemsidor och sådant är nog inte Ytterdyks grej kan jag tänka mig. Enklast och bäst är nog att ringa Ulf. Han är mycket lätt att prata med.

 

Ja 1-2 knop ström är ganska korrekt.

 

Det spelar nog inte så värst stor roll egentligen om det är första eller sista brygga från havet sett. Sjön dämpas ganska måttligt av bryggorna i sig. Men viss skillnad är det säkert och i så fall är väl längre upp bättre.
Dock är det uppenbar skillnad mellan om man ligger långt ut på bryggan eller längre in mot land (bättre nära land). Eftersom Sjöhed/Västvarv har fler bryggor och platser är det tänkbart att det är lättare att få en plats längre in hos dem. Men det får man ju fråga om. De har fler platser för "stora" båtar rent generellt

Jag skulle tro att det är möjligt att få sommarplats hos båda varven till nästa säsong. Ser inte helt fullt ut hos något av dem.

 

 

Vinterförvaring är mycket bra. Jag hade personligen valt Ytterdyk eftersom de är väldigt flexibla med tider för upptagning och sjösättning. Både helg, vardagar och kvällar är möjliga enligt överenskommelse. De kan även hjälpa till med avmastning om man vill det. Dessutom är de ofta på plats rent fysiskt så det är lätt att få kontakt och hjälp med saker eller bara fråga om råd.


Sjöhed/Västvarv sätter i/ tar upp dagtid, en eller möjligen två dagar i veckan. Sällan personal på plats någon annan tid.

 

Om man av någon anledning behöver ha båten kvar på land över sommaren så är det tydligen inte ok längre med Sjöhed/Västvarv (planen ska tydligen tömmas). Hos Ytterdyk är det helt ok med sen sjösättning eller ingen sjösättning alls. Bara man gör klart vad man har tänkt sig och kommunicerar.

Vid normala vindriktningar är det oftast mindre blåsigt på Ytterdyks uppställningsplatser. Men det är ju inget man kan garantera.

 

Bägge använder stöttor av standardtyp. Så ingen skillnad på det sättet. Måla är inget problem enligt min mening. Normalt målar man ju på färg på ytan där stöttan låg an mot skrovet precis före sjösättning när båten hänger i trucken (precis som hos andra varv).

 

Är ju fullt möjligt att ha sommarplats hos Sjöhed/Västvarv och vinterplats hos Ytterdyk. Om man nu skulle tycka att det är en bra lösning.

 

Toppenbra svar! Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...