Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Craycoat

Df140 trimtilt strömbrytare på reglage

Rekommendera Poster

Min trimtilt vill inte tilta upp längre med knappen på sidoreglaget. Motorn är en Suzuki df140 -06. Jag har felsökt och kommit fram till att det är strömbrytaren i reglaget som inte ger en fullständig sluten krets för upptiltningen. Jag har skruvat isär reglageboxen till molekylär nivå för att slutligen få ut strömbrytaren. De reservdelar jag har hittat på nätet liknat inte denna knapp och jag har konstaterat att de nya knapparna inte kommer passa. Är det någon som vet var jag kan få tag på en reservdel till detta reglage, eller måste jag beställa en helt ny reglagebox?

se bifogad bild på strömbrytaren.

IMG_2744.jpeg

IMG_2745.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Hej tack för tipset. Gasreglaget ser dock lite annorlunda ut och trimtiltknappen passar tyvärr inte. Jag tar en bild på hela reglaget imorgon och lägger ut. Det kan eventuellt vara så att reglaget är äldre än 2006 eller en udda modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör ju även finnas någon typ av modellnummer eller liknande på reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev excel319:

Tack för tipset! Jag ska kolla igenom listan ikväll. Vore ju kanon om jag kan hitta en liknande vippatrömbrytare som jag kan löda fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev No_jah:

Det bör ju även finnas någon typ av modellnummer eller liknande på reglaget.

Tyvärr så saknas det modellnummer på reglageboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skymtar lite siffror/bokstäver på själva brytaren, du kanske behöver skrapa bort det vita kladdet för att se hela benämningen. 

 

image.png.495f474f6d252495e0dcad9ccc35404a.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Jag tror att det är denna vippströmställare som jag har. Vet du om det finns det något flatstiftskontakt som man kan beställa eller är det lödning som gäller?

 

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-1co-250v-pa-av-pa-svart-rnd-components-rnd-210-00500/p/30105117?trackQuery=cat-DNAV_PL_050110&pos=253&origPos=29&page=1&pageSize=50&origPageSize=50&track=true

 

image.png.b4fc91673090c8955c500f30addca490.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Craycoat:

Jag tror att det är denna vippströmställare som jag har. Vet du om det finns det något flatstiftskontakt som man kan beställa eller är det lödning som gäller?

 

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-1co-250v-pa-av-pa-svart-rnd-components-rnd-210-00500/p/30105117?trackQuery=cat-DNAV_PL_050110&pos=253&origPos=29&page=1&pageSize=50&origPageSize=50&track=true

 

image.png.b4fc91673090c8955c500f30addca490.png

 

Det är lödning som gäller.

 

Dock undrar jag om den är återfjädrande?

Återfjädrande strömbrytare brukar markeras med parentes, så en återfjädrande med två on-lägen brukar skrivas (On) - Off - (On).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev No_jah:

Det är lödning som gäller.

 

Dock undrar jag om den är återfjädrande?

Återfjädrande strömbrytare brukar markeras med parentes, så en återfjädrande med två on-lägen brukar skrivas (On) - Off - (On).

Ok det låter logiskt, återfjädrande känns som en viktig parameter i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev No_jah:

Det är lödning som gäller.

 

Dock undrar jag om den är återfjädrande?

Återfjädrande strömbrytare brukar markeras med parentes, så en återfjädrande med två on-lägen brukar skrivas (On) - Off - (On).

https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaellare-1co-250v-pa-av-pa-nkk-m2018tnw01/p/30141657

Nu har jag hittat den rätta knappen. Den är dock utan knapp, så den får jag ta med från den gamla strömställaren.

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...