Peter_K 4 340 Postad 31 Juli , 2023 1 timme sedan skrev rejas: Man kan då åka väldigt långt (så länge man har diesel och/eller sol). Självklart är det också på en segelbåt så man även kan åka med vinden som energikälla. Det kan jag redan nu med min båt - den har dieselmotor 🙂 Vad är fördelen med hybrid jämfört med enbart diesel? På en bil förstår jag, där är det mycket gas/broms och man kan nyttja elen till att kapa toppar och få förbränningsmotorn att arbeta på ett effektivt varvtal - men på sjön ligger man ju som regel redan med motorn på det varvtalet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 052 Postad 31 Juli , 2023 56 minuter sedan skrev Peter_K: Det kan jag redan nu med min båt - den har dieselmotor 🙂 Vad är fördelen med hybrid jämfört med enbart diesel? På en bil förstår jag, där är det mycket gas/broms och man kan nyttja elen till att kapa toppar och få förbränningsmotorn att arbeta på ett effektivt varvtal - men på sjön ligger man ju som regel redan med motorn på det varvtalet. Tänk i termen ”laddhybrid” där man i första hand får laddning från solen, i andra hand från motorn, i tredje hand i kabel från land. Annars är ju hybrid ingen vinst, men gör ju bara om en energisort till en annan, bensin/diesel till elektrisk energi och det är nu egentligen bara en förlust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 31 Juli , 2023 24 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Tänk i termen ”laddhybrid” där man i första hand får laddning från solen, i andra hand från motorn, i tredje hand i kabel från land. OK, fattar. Typ att man på en segelbåt har batteri och solpaneler för att kunna ta sig i/ur hamn (10 minuter, låg fart..?) men skall man gå längre sträckor så startar dieseln? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 31 Juli , 2023 38 minuter sedan skrev Peter_K: OK, fattar. Typ att man på en segelbåt har batteri och solpaneler för att kunna ta sig i/ur hamn (10 minuter, låg fart..?) men skall man gå längre sträckor så startar dieseln? Exakt så! Eller nja, jag föreställer mig nog en större batterikapacitet än så. En timme i 4 knop för en segelbåt i vår storlek. Vår verkar behöva ca 3 kW för den farten i stilla vatten, så om man räknar med 70-75 procent total verkningsgrad (batteri och motor) behövs ca 4 kWh användbar batterikapacitet, typiskt vid 48 V. Omräknat till 12 V motsvarar det ca 1300 Ah. Kostar förstås en slant, men det ger lite mer "tyst" räckvidd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 31 Juli , 2023 25 minuter sedan skrev raol: Vår verkar behöva ca 3 kW för den farten i stilla vatten, så om man räknar med 70-75 procent total verkningsgrad (batteri och motor) behövs ca 4 kWh användbar batterikapacitet, typiskt vid 48 V. Nackdelen är väl hur lång tid det tar att ladda upp de där 4 kWh med solpaneler. Om man pressar in 400 W paneler på rufftak mm, och räknar med en förlust på 50% jämfört med att rikta panelen hela tiden vinkelrätt mot solen så behöver du ladda i 20 timmar för att få fulla batterier igen efter en timmes motorgång. Jag tänker därför att man lika gärna kan vända på det; hur stor ladd-kapacitet är rimligt att få till med solpaneler på ett dygn och sedan dimensionera batteribanken efter det, och vill man gå längre får man ändå gå med motor (eller ligga i gästhamn med sladd, vilket jag inte är ett större fan av). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 31 Juli , 2023 40 minuter sedan skrev Peter_K: Nackdelen är väl hur lång tid det tar att ladda upp de där 4 kWh med solpaneler. Om man pressar in 400 W paneler på rufftak mm, och räknar med en förlust på 50% jämfört med att rikta panelen hela tiden vinkelrätt mot solen så behöver du ladda i 20 timmar för att få fulla batterier igen efter en timmes motorgång. Jag tänker därför att man lika gärna kan vända på det; hur stor ladd-kapacitet är rimligt att få till med solpaneler på ett dygn och sedan dimensionera batteribanken efter det, och vill man gå längre får man ändå gå med motor (eller ligga i gästhamn med sladd, vilket jag inte är ett större fan av). Tja, som vi använder båten, dvs primärt på helger, är 20 timmar laddningstid inget bekymmer Inte 40 timmar heller. Och man lär ju inte köra slut på batterierna varje tur. En typisk segeltur är det väl bara 5-10 min motorgång. Men ibland blir det mer, och då har man ju valet att köra elektriskt eller med stöttning av generatorn, med lösningen jag beskriver. Vi använder båten primärt som dagseglare. Om man ligger ute flera veckor varje sommar kanske man tycker mindre om det, men i vilket fall finns ju generatorn, så det skulle bli som att gå för motor som vanligt. Det är först om man har en ren eldrift, utan generator/motor, som batterikapaciteten och laddförmågan blir en kritisk fråga. Nu har vi ju bara en vanlig dieselinombordare, ingen elmotor. Men det är kul att drömma! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 052 Postad 31 Juli , 2023 4 timmar sedan skrev Peter_K: OK, fattar. Typ att man på en segelbåt har batteri och solpaneler för att kunna ta sig i/ur hamn (10 minuter, låg fart..?) men skall man gå längre sträckor så startar dieseln? Ungefär så. Nu tänkte jag varken segel-eller motorbåt, utan egentligen en bobar båt att semestra i rent generellt. Jag kan ju inte riktigt släppa Greenlines idé, iofs fanns det ju litet olika motoralternativ där laddhybrid var en. Och konceptet borde ju vara tillämpbart även i en segelbåt av större mått. Sedan pratade inte Greenlines försäljare om solcellseffekt i hundratals watt, han pratade om flera kW. Nu kan hända jag skriver fel, men ungefär så skulle det ta en till två timmars motorgång att ladda 50% urladdade batterier till fullt, samt omkring sex timmars solcellsladdning. Förvisso låter det ju för bra för att vara sant. Sedan oavsett diesel eller batterier så tyckte jag också att båttyperna, vi såg på två olika, var vettigt planerade. Det enda som kändes tufft var ju priset, men det var ju gemensamt för alla flytetygen, från minikajaker till motoryachter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 31 Juli , 2023 Tja, har man ett stort, platt tak på båten, och har, säg, 4 kW nominell effekt, så kanske man kan ladda 2 kWh i timmen en solig dag. Hur lång tid det tar att ladda beror ju på batteribankens storlek. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 31 Juli , 2023 (redigerade) 6 minuter sedan skrev raol: Tja, har man ett stort, platt tak på båten, och har, säg, 4 kW nominell effekt, så kanske man kan ladda 2 kWh i timmen en solig dag. Hur lång tid det tar att ladda beror ju på batteribankens storlek. Visst, har man ett stort tak på båten kan man få upp 4 kW solceller. Solpaneler ligger på omkring 200 W/m2, så har båten ett tak på 20 m2 funkar det bra. Redigerad 31 Juli , 2023 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 052 Postad 31 Juli , 2023 2 minuter sedan skrev Peter_K: Visst, har man ett stort tak på båten kan man få upp 4 kW solceller. Solpaneler ligger på omkring 200 W/m2, så har båten ett tak på 20 m2 funkar det bra. En dag, kanske redan idag, kanske man kan framställa segel som också fungerar som solceller… Jag tänker, att kan man skicka olika slags satelliter och rymdsonder upp i rymden och till andra himlakroppar där elektroniken helt eller delvis drivs av solceller, så borde man väl kunna sy segel i en väv som kan omvandla ljuset till elektrisk energi…? Som andra saker som är spinoff från rymdteknologin, kardborreband och bränsleceller exempelvis… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 31 Juli , 2023 Just nu skrev Peter_K: Visst, har man ett stort tak på båten kan man få upp 4 kW. Solpaneler ligger på omkring 200 W/m2, så har båten ett tak på 20 m2 funkar det bra. Nu var ju 4 kW bara nåt jag tog som exempel, och inte nåt från den faktiska båten i fråga. Men det är inget orimligt för en båt på 12 m längd och 4 m bredd, med 60 av längden och 80 procent av bredden som tak. För båtar i den prisklassen kan man också anta att man har lyxpaneler som har lite bättre verkningsgrad, så kanske 250-300 W/m^2. Dock verkar t ex Greenline 40 ha "bara" 1.8 kW solpaneler och batterikapaciteten är 7.2 kWh. På en solig dag kan det säkert ge 3.6 kWh laddning på sex timmar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 447 Postad 31 Juli , 2023 (redigerade) 22 minuter sedan skrev Georg_Ohm: En dag, kanske redan idag, kanske man kan framställa segel som också fungerar som solceller… Jag tänker, att kan man skicka olika slags satelliter och rymdsonder upp i rymden och till andra himlakroppar där elektroniken helt eller delvis drivs av solceller, så borde man väl kunna sy segel i en väv som kan omvandla ljuset till elektrisk energi…? Som andra saker som är spinoff från rymdteknologin, kardborreband och bränsleceller exempelvis… Jag tror vi har diskuterat det tidigare i nån tråd, men jag tror mer på att börja med att klä masten med solpaneler. Vår båt har en mast som är ungefär 13 m lång (själva maströret alltså) och kan nog säkert få plats med 30 cm "runt". Räknar vi bort en höjdmeter för vantfästen, stagfästen, spridarfästen, lanterna och annat smått, blir det ca 3.5 kvadratmeter yta. Med 200 W/m^2 blir det en nominell effekt på 700 W. Några kilo extra i vikt skulle det bli, vilket inte är superbra så högt upp, men ändå hanterbart. Aluminium är dessutom en bra värmeledare, och solpaneler tappar verkningsgrad snabbt när de hettas upp, så att monteras på en så bra värmeledare kan göra att verkningsgraden behålls bättre. Mer gynnsam vinkel också än horisontell annat än mitt i sommaren. Förmodligen ännu bättre av reflekterat ljus från segel och havsyta. Jag skulle tro att man får ut 200-300 W stadigt en solig dag. Redigerad 31 Juli , 2023 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser