Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Batsmans

Makrill i Göteborg

Rekommendera Poster

Precis köpt en båt som ligger i Björlanda Kile och ska fiska makrill. Jag dörjer med stagg när båten ligger stilla. 
Är norrut ifrån  och aldrig fiskat i Gbg innan, någon som vet bra ställen i Gbg norra skärgård?

 

Alternativt om nån vet hur man hittar bra platser. Makrill finns ju ofta vid branter men hur vet man var de är ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Batsmans:

Precis köpt en båt som ligger i Björlanda Kile och ska fiska makrill. Jag dörjer med stagg när båten ligger stilla. 
Är norrut ifrån  och aldrig fiskat i Gbg innan, någon som vet bra ställen i Gbg norra skärgård?

 

Alternativt om nån vet hur man hittar bra platser. Makrill finns ju ofta vid branter men hur vet man var de är ?

Branter hittar man lämpligast genom att kolla på sjökortet. Där det går från mörkblått till vitt direkt, eller med bara en tunn remsa ljusblått mellan, särskilt med en rejäl djupangivelse strax intill (i det vita) innebär en brant under vattnet.

Annars är det väl platser där flödet trängs ihop och det blir lite strömt som de gillar. Smala sund som är öppna åt väst/sydväst kan vara en utgångspunkt, men inte sällan är det trafik där så kanske dumt att ligga för ankar. Enklare då att dörja (ligga still och fiska är att "meta" för mig - dörjer man är båten i rörelse!) i 2-4 knop.

Enklare är det nog att ta en tur ut med båten en fin kväll och se var andra ligger och fiskar och hålla till på samma plats.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här ser man ibland folk ligga och fiska.

Annars kan du åka vidare ut mot Hyppeln och se om de ligger runt St. Oset och fiskar.

Gallskären ligger NO om Björkö, utanför Björlanda 

 

IMG_3976.jpeg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Enklare då att dörja (ligga still och fiska är att "meta" för mig - dörjer man är båten i rörelse!) i 2-4 knop.

I våra trakter heter det slagdörj när man ligger still och fiskar med bete (stagg) och ränndörj eller släpdörj när man kör sakta och drar utan bete.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev Makro:

I våra trakter heter det slagdörj när man ligger still och fiskar med bete (stagg) och ränndörj eller släpdörj när man kör sakta och drar utan bete.🙂

Så olika trots bara åtta mil längs kusten!
Och hemmavid heter det "yngna", det man har på kroken när man metar.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Aha! Så olika trots bara åtta mil längs kusten!

Tja, slag eller ränndörj ja.

Varför det heter slagdörj vet jag inte men man håller ju helt stilla med linan över ett finger så man känner när makrillen nafsar på betet och då rycker man till för att sätta fisken på kroken.

Kanske är det som är ”slaget”?

 

Men inte metar man väl makrill norröver? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Tja, slag eller ränndörj ja.

Varför det heter slagdörj vet jag inte men man håller ju helt stilla med linan över ett finger så man känner när makrillen nafsar på betet och då rycker man till för att sätta fisken på kroken.

Kanske är det som är ”slaget”?

 

Men inte metar man väl makrill norröver? 🙂

Det metas enormt mycket makrill utanför hemmavid. Fina kvällar kan det vara 20-30 båtar ute på de vanligaste platserna. Själv har jag bara fått TVÅ makrillar på det viset under hela mitt liv. Har barndomskompisar som kunnat få 80-100 på en kväll. Fått betydligt fler på dörj dock. Roligare också än att ligga stilla. :) Kan med fördel kombineras med segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är vanligt med slagdörj i södra Bohuslän med, men jag undrade om ni infödingar norröver säger att ni går ut och metar makrill, om du nu är från trakten? 🙂

Men det är ju en hel del dialektala skillnader längs Bohuskusten även om mycket är lika.

Nu ska det tilläggas att slagdörj är ett gammalt uttryck som jag lärt av mor och farföräldrar, födda i början av förra seklet så jag är inte så säker att Göteborgare idag vet vad det är? 🙂

Men @Georg_Ohm har ju en hel del koll på båtlivet och har säkert hört ett och annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Makro:

Jo det är vanligt med slagdörj i södra Bohuslän med, men jag undrade om ni infödingar norröver säger att ni går ut och metar makrill, om du nu är från trakten? 🙂

Jo, när jag växte upp var "dörja" uteslutande att dra lina efter båt. Det hette "meta" eller "pirka" (som nog snarare uttalades som "pilka" med tjockt L) om man låg stilla och drog lina upp och ner genom vattnet. Sen vet ju inte jag hur lokalt det är. Hade inget direkt utbyte utanför samhället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrillen jagar småsillstim. När de hittar stimmen driver de upp sillstimmet mot ytan, och där kretsar måsar mm. och dyker och pickar i sig sillen. Sådan ställen kallas i Bohuslän för "dyk"

Skall man ränndörja så gäller det alltså att spana horisonten runt och sen gå till dyken och dörja genom dykområdet. Funkar jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Makro:

Jo det är vanligt med slagdörj i södra Bohuslän med, men jag undrade om ni infödingar norröver säger att ni går ut och metar makrill, om du nu är från trakten? 🙂

Men det är ju en hel del dialektala skillnader längs Bohuskusten även om mycket är lika.

Nu ska det tilläggas att slagdörj är ett gammalt uttryck som jag lärt av mor och farföräldrar, födda i början av förra seklet så jag är inte så säker att Göteborgare idag vet vad det är? 🙂

Men @Georg_Ohm har ju en hel del koll på båtlivet och har säkert hört ett och annat. 

 

11 timmar sedan skrev raol:

Jo, när jag växte upp var "dörja" uteslutande att dra lina efter båt. Det hette "meta" eller "pirka" (som nog snarare uttalades som "pilka" med tjockt L) om man låg stilla och drog lina upp och ner genom vattnet. Sen vet ju inte jag hur lokalt det är. Hade inget direkt utbyte utanför samhället.

 

Meta har man aldrig gjort i min släkt, meta var något som man gjorde i insjöar, eller på ostkusten. Meta är även ett flicknamn, varav det fanns två i släkten, en finns kvar. Kanske just därför man inte använde det ordet för fiske.

Man kunde däremot dörja, eller ränndörja, det senare var desamma som släpdörja, gärna med paravan. Att dörja makrill eller vitling var ett stillaliggande fiske.

Jag vet att slagdörj är detsamma, att fiska makrill stillaliggande i båt, men det ordet användes inte hos oss, men jag vet att ordet användes av ”öckeröpôjkarne”…. 
 

Men ”meta”… nej det förkom inte, barna ”fångade krabba” alltid i singularis. Sedan hade vi ju metatabletter, till nån maskin från Wilesco… men det var nånting helt annat.

 

Eller kanske… ordet ”bottenmete” smög sig nog in i ordförrådet senare, under en tid av maniskt sportfiske, och då var det inga pelagiska fiskar man sökte, utan ”skädda” gärna ”röspätta” men helst tunga eller hälleflundra. Nån gång fick vid hårdrocka, Batoidea deeppurplesus, men det mest vanliga var dock bottennapp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Morfar och dennes far ”dörjde” (i tempus imperativ) en hel del, också en bit utanför St. Pölsan, och där fick man bläckfisk, detta var i mellankrigstiden. Det fanns då en uppköpare i fiskhamnen som exporterade bläckfisk söderut, för här var det ingen som åt sådant. 

”De gamle” berättade att man även ränndörjde efter tonfisk utefter kusten, man kunde ju tro att man fångade sådan i en not… men det var dörj med otterbräda och kraftig lina med stålspumnen tafs tre-fyra meter från draget. Det lär ha gått till så att man lät tonfisken dra båten och därmed bli uttröttad.

 

Men varje gång St.Pölsan kom på tal gled obevekligen samtalsämnet över till Ulven, ubåten som minsprängdes i det området. Det fanns tydligen en besättningsmedlem som var bekant till dem på ett eller annat vis. 
 

Sedan dracks det rätt så mycket öl och porter under dessa fisketurer. Mestadels så kom man inte så långt av dessa skäl, det vanligaste var ju då att man doppade sina redskap i Rivöfjorden.

Dom var ofta tre gubbar med i båten, och man hade ju inga flytvästar.

En dag var det en av dem som trillade i med öppen gylf. Han kom inte upp igen, varvid de båda andra beslöt sig för att gå ned i vattnet för att leta. Tillslut fick man upp gubben i båten och påbörjade det som då kallades för ”konstgjord andning”.

-Det var f_n vilken dålig andedräkt han har..

-Ja, å skridskor har han också….

 

🤔

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...