Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bjornsyse

Victron SmartSolar MPPT-regulator funderingar

Rekommendera Poster

Har precis installerat en Victron SmartSolar MPPT-regulator 100/30A och pensionerat min gamla Sunwind MPPT. Jag har även lagt till fler solceller så jag har gått ifrån 180Wp till 254Wp. En ökning med 40% men jag tycker mig se laddströmmar som är mycket större än den ökningen. Kan den nya regulatorn effektivare på något vis?

 

Har dock lite frågor om någon har en liknande regulator. 

 

1. Kikar lite i history-läget och ser total Yield på en dag. Igår hade jag en yield på 620wh.


1a. Hur ska jag tolka värdet? Är det all energi jag fått till batterierna, eller representerar det vad solcellerna teoretiskt kunde gett mig givet vädret? För att utveckla - om mina batterier varit helt fulltankade och vägrat ta emot något - hade denna siffra stått på 0Wh en solig dag?

 

1b. Vilken spänning ska jag dela det med för att få reda på hur många Ah jag fått? 12V nominell spänning?

 

2. Om jag tittar på V-Max värdet så hade jag en högre spänning ifrån solcellerna dom första två dagarna, och sen har den stabiliserats kring 18.5V. Hur ska jag tolka det?

 

hälsningar Björn

IMG_5514.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev bjornsyse:

2. Om jag tittar på V-Max värdet så hade jag en högre spänning ifrån solcellerna dom första två dagarna, och sen har den stabiliserats kring 18.5V. Hur ska jag tolka det?

Det viktiga från en solpanel är effekten, alltså spänning x ström. Eftersom inre resistansen - i sammanhanget - är tämligen hög (högre ju mindre solsken), så kommer råspänningen från panelen att variera väldigt mycket vid olika strömuttag. Alltifrån bara någon/några volt över regulatorns utspänningen (fullastad) upp till panelens tomgångsspänning. Så den behöver man inte fästa SÅ stor vikt vid. Sedan är det ju ett maxpeakvärde, och det har kanske inte varit lika soligt alla dagar ?

 

Men mer anmärkningsvärt tycker jag din batterispänning är - som mest nästan 15V (!). Vad har du för inställningar i regulatorn, och har du haft annan laddare ansluten (särskilt för ett par dagar sedan) ?  Och vad för inställningar var det i så fall på den ?

 

Om du vill vara snäll mot batterierna (och elektroniken ombord) så stäng av alla smarta moder och ställ ner maxspänningen till 14,0 eller max 14,2V i allt som laddar. "Något" som laddar verkar ju nu kunna hissa upp batterispänningen i din båt till nivåer där batterierna visserligen slukar i sig laddning lite snabbare men riskerar också att koka bort i förtid.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det:
1a. Ja och Ja.

1b. Watt är ju huvudmåttenheten för energi men vill du räkna om det till A och Ah så gissar jag att du får använda runt 13 V.

 

Och som @IngemarE skriver, alldeles för hög spänning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in och ändra spänningen. Har en likadan regulator med 4 solceller.

Begränsat regulator till 14V.

Bifogar en bild hur det har sett ut för mig dom senaste dagarna.

Screenshot_20230720-120515.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm ok. Märkligt, dom enda laddarna jag har är regulatorn samt generatorn i utombordaren (Suzuki DF140). Den senare kan jag ju inte göra något åt spänningen i, men den laddningen går via startbatteriet och ett skiljerelä. 
 

här en en screenshot ifrån batteriinställningarna, satte den på närmaste preset som lät som AGM. Min fritidsbank är 2x100ah AGM Mastervolt ”MX energi peak power”. Skrivet på sidan står följande:

 

Constant voltage charge.

Standby use: 13.5-13.8V

Cycle use: 14.4-15.0V

 

hur ska jag tolka dom värdena och vad borde jag ställa regulatorn på då?

 

 

IMG_5519.png

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med laddspänning har det skrivit väldigt mycket om här på MG.

Vi är flera som rekommenderar 14,0 V som max. Du har satt den till 14,7 (Absorption V).

Anledningen till att hålla den lägre än rekommenderat är att batterierna håller längre. Tillverkarna av olika laddprodukter och batterier vill dock gärna framhålla hur snabbt batterierna laddas och sätter därför en spänning som ligger väldigt nära vad batterierna tål. Dock försämras som sagt batteriets livslängd vid dessa höga värden, menar jag och flera andra.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå är inne och ändrar Absorption så sätt ner Equalisation till samma som du sätter Abs till. Bara som säkerhet om ”någon” råkar slå på Equalisation. (Bra att du har den avslagen!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där med laddspänning har det skrivit väldigt mycket om här på MG.

Vi är flera som rekommenderar 14,0 V som max. Du har satt den till 14,7 (Absorption V).

Anledningen till att hålla den lägre än rekommenderat är att batterierna håller längre. Tillverkarna av olika laddprodukter och batterier vill dock gärna framhålla hur snabbt batterierna laddas och sätter därför en spänning som ligger väldigt nära vad batterierna tål. Dock försämras som sagt batteriets livslängd vid dessa höga värden, menar jag och flera andra.

Jag förstår, ok.

 

Bulk anges som laddfas ibland (eller oftast) men den spänningen verkar jag inte kunna ändra. Bara absorption och float som det ser ut.

 

tänder jag expert mode kan jag ändra ”Re-bulk voltage offset”
 

kör den Bulk -> absorption -> float?

IMG_5520.png

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bjornsyse:

kör den Bulk -> absorption -> float?

Jag tror inte det. Är inte i båten nu så jag kan inte kolla på min historik. Syns iaf inget på @patrikflink’s graf.

Bulk är ju vanligt på landströmsladdare annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror både Orion-Tr och SmartSolar jobbar i dom tre faserna. Bild ifrån  Orion DC/DC och hur Histogrammets tre fält i SmartSolar är namngivna: 

 

IMG_5522.png

IMG_5523.jpeg

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bjornsyse:

Tror både Orion-Tr och SmartSolar jobbar i dom tre faserna.

Stämmer det! Hittade en bild på en av mina historiker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt då att jag inte kana styra spänningen under Bulk-fasen som är lejonparten av laddningen i mitt fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror spänningen ligget ungefär som angiven Abs-spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen och bra svar om solcellsregulatorn!

 

Då har jag justerat dom parametrar jag har makt över. Om sen motorns regulator trycker på med för hög spänning har jag svårt att påverka så det får ju vara som det är. I framtiden när jag förstört min AGM-bank i förtid  😐 så lär jag byta till LiFePO4 ändå, och det tränger ju en DC/DC-laddare innan motorgeneratorn så då får jag ju detaljstyrningsmöjligheter där. 
 

Kör dock 6:e året med fritidsbanken och det var förra ägaren som installerade den. Kan gott vara 10 år utan att jag vet exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min regulator går i olika steg (bulk, float osv).

 

Speciellt när hon ligger i hamnen så förbrukas det mindre, då ger regulator bara det som batteri vill ha.

Nu är jag ute och har legat ett par dagar på samma ställe.

Screenshot_20230720-170021.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

Märkligt då att jag inte kana styra spänningen under Bulk-fasen som är lejonparten av laddningen i mitt fall. 

Om man tittar på hur Victron definierat det så är Bulk den delen där batterierna slukar så mycket ström att energin inte räcker till att hålla spänningen uppe/konstant. Väldigt vanligt om man inte har MYCKET stora solpaneler.

I så fall är ju en spänningsgräns meningslös på Bulk, för om/när den väl kan hålla spänningen konstant så är den ju över i Absorptionsfasen.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Om man tittar på hur Victron definierat det så är Bulk den delen där batterierna slukar så mycket ström att energin inte räcker till att hålla spänningen uppe/konstant. Väldigt vanligt om man inte har MYCKET stora solpaneler.

I så fall är ju en spänningsgräns meningslös på Bulk, för om/när den väl kan hålla spänningen konstant så är den ju över i Absorptionsfasen.

Aha så intressant, då är jag med! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Min regulator går i olika steg (bulk, float osv).

 

Speciellt när hon ligger i hamnen så förbrukas det mindre, då ger regulator bara det som batteri vill ha.

Nu är jag ute och har legat ett par dagar på samma ställe.

Screenshot_20230720-170021.png

Kul att se lite siffror som jämförelse. Hur många watt solpaneler har du (märkeffekt), och vilken typ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bjornsyse:

Kul att se lite siffror som jämförelse. Hur många watt solpaneler har du (märkeffekt), och vilken typ? 

2st 100W och 2st 50W. Olika märken som köptes för ca 4 år sedan på div. internetsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du lite bättre  yield jämfört med mig. 1200Wh på dagarna där för en månad sen Runt midsommar. Och 800-900 nu häromdan. 
 

jag toppade 650 häromdan. Har mina 250Wh monterade horisontellt. Sunbeam tough. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bjornsyse:

Då har du lite bättre  yield jämfört med mig. 1200Wh på dagarna där för en månad sen Runt midsommar. Och 800-900 nu häromdan. 
 

jag toppade 650 häromdan. Har mina 250Wh monterade horisontellt. Sunbeam tough.

Japp.

Dödade mina förra batterier, bestämde mig att aldrig mera göra det.

Köpte 4st ny AGM 100Ah och mina solceller och shunt, tempgivare, regulator, batterivakter och DCDC laddare samt 230 laddare (allt Victron som pratar med varandra genom nätverk).

December var senaste gången jag anslöt mig till 230V.

Har dubbla kylar, tv och eltoa samt massa annat skit som drar el, inga problem än sålänge, men vi får se i höst när solcellerna inte ger lika bra.

Är ute på helgerna och värmare går hårt på sen hösten.

 

Ska förtydligas att många på detta forumet gav mig tips och vägledning, helnöjd med resultatet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Hoppas det håller länge. Hur pajade dom gamla batterierna?

 

du var aldrig sugen på LiFePO4 eller vad vägde över mot AGM tillslut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bjornsyse:

Kul! Hoppas det håller länge. Hur pajade dom gamla batterierna?

 

du var aldrig sugen på LiFePO4 eller vad vägde över mot AGM tillslut?

Jodå, men ganska dyrt med dessa batterier, fick bra pris via jobbet på mina AGM.

 

Dödade min gamla genom att använda just Waecos laddare inställd för AGM, mosade på 14.7V och den tidigare regulator som också överladdade så fort solen tittade fram. 

Dom levde ett hårt liv så, nu får dom det lite lugnare med max 14V. Gillar Victrons grejer. Jag bestämmer nu över alla funktioner.

 

Sen vet jag inte om just mina gamla AGM var av bra kvalite, hade inte lika stor bank då.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra. Hur använder du DC/DC-laddaren? Sitter den mellan motorns generator och fritidsbanken för att kunna styra över spänningen eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

Låter ju bra. Hur använder du DC/DC-laddaren? Sitter den mellan motorns generator och fritidsbanken för att kunna styra över spänningen eller?

Det blir lättare att förstå vem du adresserar om du använder ”citera-knappen”. Går även bra att markera text inne i ett inlägg och sedan välja ”citera detta” som dyker upp under den markerade texten.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

Låter ju bra. Hur använder du DC/DC-laddaren? Sitter den mellan motorns generator och fritidsbanken för att kunna styra över spänningen eller?

Använder den till ett 8ah litiumbatteri för min rib. Cigguttag till cigguttag. Min Evinrude 15hk har inte laddspole, använder en plotter som behöver ström till den, där av lättaste lösningen blev via DCDC.

 

Så det blir via förbrukarbanken.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-21 vid 09:03 skrev patrikflink:

Dödade min gamla genom att använda just Waecos laddare inställd för AGM, mosade på 14.7V och den tidigare regulator som också överladdade så fort solen tittade fram. 

Dom levde ett hårt liv så, nu får dom det lite lugnare med max 14V.

Jag förstår. Men hur säkerställer du att generatorn i motorn din inte ger mer än 14V?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Går även bra att markera text inne i ett inlägg och sedan välja ”citera detta” som dyker upp under den markerade texten.

Tack, ”citera detta” - funktionen hade jag missat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bjornsyse:

Jag förstår. Men hur säkerställer du att generatorn i motorn din inte ger mer än 14V?

 

 

Det kan jag inte, men den ger inte mera än 14.4V, sen går den ner.

Ser inte något problem med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Det kan jag inte, men den ger inte mera än 14.4V, sen går den ner.

Ser inte något problem med det.

Nej det låter ju sansat, men då har du koll på det iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...