Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
Gäst Mikael

HJÄLP!

Rekommendera Poster

Gäst Mikael

Kan någon hjälpa mig med detta?? Jag har sista tiden råkat ut för mycket rökiga avgaser och att min inombordare förlorat dragkraften i samband med detta. Motorn beter sig som om den vill dö, den går ner i motorvarv först för att sedan återigen gå upp i varv, så håller den på fram och tillbaka. Jag har kontrollerat vattenavskiljaren och konstaterat att det finns ca 60% vatten i den och att den bör tömmas. Beror de rökiga avgaserna på att det kommer in vatten i dieseln eller beror detta på något annat? Har Ni några handfasta tips att ge.....skulle också behöva råd om hur jag går tillväga för att tömma vattenavskiljaren och lufta motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första vad har du för motor, 60% vatten i filtret då har du säkert problemet där. Du skulle nog behöva kolla tanken. Luftning och tömning av filtret är lite svårt att beskriva , är olika på olika fabrikat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för färg på de 'rökiga avgaserna'? Vitt? Svart? Blåaktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Hej, Det är vit färg på avgaserna. MVH Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Försöker inhämta så mycket information som möjligt....men med lite förkundkaper så är kunskap något man erövrar med hjälp av litteratur...men framför allt tips och råd från mer kompetenta personer. MVH Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Kan faktiskt vara något blå-gråaktiga också...hmm svårt att avgöra.....men jag tycker de är mer vita än mörkgrå eller blå. MVH Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför jag undrar: - Blåaktiga= olja i avgaserna. Ventiler, kolvringar, vevhusventilation. - Vita= vatten i dito. Rostig avgaslipa, sönderrostade kylkanaler, för hög arbetstemeratur. - Svarta= sot. Dålig bränsleförbränning. För fet bränsleblandning, felinställd tändning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Tack för hjälpen! Ganska klart att det handlar om vatten i mitt fall. Jag ska undrsöka igen. MVH Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har nåt vettigare att skriva så skriv inte. Ditt inlägg tillför absolut ingenting, varken till att lösa Mikaels problem eller nåt annat heller. Syftet med ett forum är att diskutera, få hjälp och lära sig mer. Inlägg av din typ bryter mot hela idén med forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Hej! Mikael, Mikael här

Vad är det för motor det kanske finns någon som har en likadan och som vet exakt

hur just den modellen skall luftas. PS Kanske till och med en och annan KOMMENDÖR kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...