Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
Nalle

Säkringar

Rekommendera Poster

Till mitt elsystem i båten har jag en huvudsäkring. Behöver man

då använda extra säkringen som finns till t.ex. ekolod eller

till plottern som följer med vid köp?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En säkrings huvuduppgift är att skydda kablarna så de inte börjar brinna.

Jag antar (dvs är helt övertygad om) att huvudsäkringen är rätt kraftig och att kablarna till ekolod och plotter inte klarar dessa strömmar. 
Sedan behöver dessa ett annat skydd och har därför också egna, medskickade, säkringar
Vad tror du själv?

Om du är helt novis föreslår jag att du börjar med att söka här på MG efter liknande frågor. Om du inte tycker du greppar allt så fråga på med lite mer specifika frågor med uppgift om kabelarea, säkringarnas storlek etc. Eller anlitar en marinelektriker.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev Nalle:

Till mitt elsystem i båten har jag en huvudsäkring. Behöver man

då använda extra säkringen som finns till t.ex. ekolod eller

till plottern som följer med vid köp?

Tack!

Ja!

Varje säkring är dimensionerad efter den kabel som den ska skydda. Huvudsäkringen är till för de grova kablarna från batteriet till elcentralen (eller motsvarande). Om det blir kortslutning i en tunn kabel till ett ekolod kommer den tunna kabeln att brinna upp (i värsta fall tillsammans med hela båten) innan den stora säkringen är i närheten av att lösa ut. En bra dimensionerad säkring ska lösa ut vid en lägre ström än kabeln klarar, men tåla en hög nog ström för det som är inkopplat. Så en kabel dimensioneras efter högsta förväntande strömmen (ekolod, plotter, lampa, vad det nu må vara) och sen dimensioneras säkringen efter kabeln (och indirekt strömmen).

Ett exempel:
Säg att en inkopplad pryl drar 11 A maximalt, t ex när den startar. Då kanske man väljer en kabel som klarar 20 A och sen en säkring som är på 15 A. 15 A är högre än maxströmmen vid normal funktion, men lägre än kabeln.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar och att du avsatte tid för min fråga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...