Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
RickardFredriksson

Låg spänning till ekolod och cigg - uttag

Rekommendera Poster

Mitt ekolod har lagt av och jag mätte i kontakten nu och får 1.7 V, drygt 2V när båten är igång. 

Jag mätte både helt i kontakten och i kontakt mot jordningsplint (nog samma som det jordar i) 

Samma sak gällde cigg / 12V uttaget bredvid. 

Båten är från 2017. 

Ekolodet fungerade fint för ett par veckor sedan. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra flesta elfel ombord är relaterade till kontaktfel, oxiderade anslutningar och sådant. 
Möjligen har uttaget och ekolodet samma säkring? Kolla hur det ser ut i säkringshållaren.

Glöm sedan inte att kontrollera hur det ser ut på minsussidan, möjligen har en minusanslutning förlorats någonstans, så att strömmen letar sig konstiga vägar tillbaka till batteriet och därmed ger detta kraftiga spänningsfall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

De enda säkringar jag hittar är 4 automatsäkringar, och givetvis en säkring på tråden till ekolodet men i den är spänningen redan låg.

 

Kan jag mäta upp automatsäkringarna? Eller koppla förbi dem och se om det gör skillnad?

 

Det sitter en lång plint för jord bakom panelen. Klippa av o skala fram nya anslutningar där?

 

Nåt mer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev RickardFredriksson:

Kan jag mäta upp automatsäkringarna? Eller koppla förbi dem och se om det gör skillnad?

Mät spänningen mellan jord/minusplint och säkringens båda sidor/anslutningar. Det är inte helt ovanligt att automatsäkringar i båt får okontakt, dvs den kan se ut att vara ok/påslagen, men leder ström dåligt i alla fall.

Är spänningen ok före/på säkringens "ingång" men inte efter fast den är mekaniskt påslagen, så är den kass.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Case closed!

Det var automatsäkringen som var felet. 

Tack för tips och hjälp, detta forum är guld värt för oss noviser till havs!

Må väl!

Rickard 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...