Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Georg_Ohm

Byggcentral till landström?

Rekommendera Poster

extrabilder96925_large.jpg.670621850c607591860814904f9fe73c.jpg

 

Jag har tagit tillvara några olika sådana där tillfälliga elcentraler man har på byggen.

Inget utav dessa ser dock ut som det på bilden, men nästan.

Jag har nu en sådan central avsedd för 3 x enfas...  är gul, har ingen benställning. Med sex uttag, personskyddsautomat och 16A automatsärkringar.

Trefas in och ut, sedan är det två eluttag kopplade till varje fas.

Jag funderar på att byta säkringarna till 8A, och använda denna i båten, koppla om till enfas, ta bort trefaskontaktdonen. Använda varje uttag till var sin batteriladdare, vv-beredaren och kanske något mer.

Detta borde väl vara någorlunda legalt, om en sådan central duger på ett fuktigt och smutsigt bygge, borde den väl funka i ett torrt utrymme ombord på båten..?

 

Nuvarande landströmscentral är sannolikt ett hemmabygge, en jordfelsbrytare, minns nu inte om jag har bytt den till en känsligare personskyddsautomat, och sedan bara en 8A säkring (det finns två, men bara en är inkopplad...).  Den har jag nu länge tänkt bygga om eller komplettera. Men nu kanske det blir en byggcentral istället

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du byter säkringarna till 2-poliga borde det nog inte vara några problem.

 

Att det funkar och är ok med 1-poliga nu när den använts som byggcentral är ju att 3-faskontakten har specifika pinnar för faserna och nollan (och skyddsledaren). Det mister du om du bygger om den till 1-fas in, och är det inte uppstyrt vad som är fas och nolla måste det ju sitta 2-poliga.

 

Men varför 8A-säkringar ?  Låter udda....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Om du byter säkringarna till 2-poliga borde det nog inte vara några problem.

 

Att det funkar och är ok med 1-poliga nu när den använts som byggcentral är ju att 3-faskontakten har specifika pinnar för faserna och nollan (och skyddsledaren). Det mister du om du bygger om den till 1-fas in, och är det inte uppstyrt vad som är fas och nolla måste det ju sitta 2-poliga.

 

Men varför 8A-säkringar ?  Låter udda....

Just det, men antingen gör jag en fast inkoppling med kabel till ett enfasintag med CCE-don, då växlas det ju inga poler. Eller så sätter jag en CCE-hona på kabeln från intaget och kopplar in i centralen. Inget av dessa alternativ är väl riktigt rumsrena. Det senare är ju en fast kontakt till en kontakt på kabel, eller lika illa som man man gör en förlängningskabel till en fast installation...

Nuvarande ensamma säkring är  enpolig.

Undrar varför jag skrev 8A... nej 10A blir det ju. Om det nu hade varit åtta säkringar, men det är sex... 

 

Sedan har jag en annan fin koppling, inte heller den rumsren.

I anslutning till ett dubbelt jordat eluttag (med skyddslock) finns det en liten box med en sådan där grön glimmerlampa som man har, eller förr hade på analoga spisar och ugnar, detta för att indikera att det kommer fram spänning, det är ju inte alltid som det finns spänning i stolpen på bryggan, ibland har ju jfb på bryggan löst ut, det kan ju har varit en dansk seglare som kopplat in sig innan jag kom dit...

Och jag har ju ingen lust att sätta upp en sådan där ful röd kontrollampa "modell tvättstuga".

Landströmscentralen (liksom båtens lågspänningscentral) finns under durken, på denna durk finns bordet, som då naturligtvis är uppdukat för middag när någon säkring löser ut.... kanske var Mr Murphy konsulterad när man placerade det mesta av båtens elsystem just där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Just det, men antingen gör jag en fast inkoppling med kabel till ett enfasintag med CCE-don, då växlas det ju inga poler. Eller så sätter jag en CCE-hona på kabeln från intaget och kopplar in i centralen. Inget av dessa alternativ är väl riktigt rumsrena. Det senare är ju en fast kontakt till en kontakt på kabel, eller lika illa som man man gör en förlängningskabel till en fast installation..

Yes, just därför: Enfas kan ha en adapter eller övergång till en stickpropp någonstans på sin väg till centralen. Därför är det ingen lösning att ha ett enfas CEE-don för att kunna ha kvar 1-poliga, problemet/risken kvarstår (till skillnad från trefas, där det inte förekommer förväxlingsbara kontakter där fas/nolla kan ha bytt plats).

 

Enda lösningen, om matningen in i centralen är 1-fas (kabelkontaktansluten), är tyvärr att byta till 2-poliga säkringar.....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev IngemarE:

Yes, just därför: Enfas kan ha en adapter eller övergång till en stickpropp någonstans på sin väg till centralen. Därför är det ingen lösning att ha ett enfas CEE-don för att kunna ha kvar 1-poliga, problemet/risken kvarstår (till skillnad från trefas, där det inte förekommer förväxlingsbara kontakter där fas/nolla kan ha bytt plats).

 

Enda lösningen, om matningen in i centralen är 1-fas (kabelkontaktansluten), är tyvärr att byta till 2-poliga säkringar.....

121902731-255854757-11453-org.jpg.e9cccb8cccd24cbbb43465328b057fa3.jpg

 

Jag hopas att du har högre tankar om mig än så...

Jag skulle aldrig komma på tanken att använda dessa förskräckliga adaptrar, ävensom dom tycks vara legala, jag har en hemmagjord adapter... 🙂... som då bara används i yttersta nödfall, och ett sådant nödfall har ännu inte inträffat på många år, dels för att det numera finns bryggstolpar med CCE-don i alla av mig kända gästhamnar, dels att jag mest förlitar mig på solen, iallafall när det gäller batteriladdning.

Nej, jag känner att saker och ting skall vara så ordentliga som det bara går att göra, visst man kan tillfälligtvis improvisera med fältmässiga lösningar, men inte när det gäller landströmsinstallationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, om dig har jag synnerligen höga tankar.. 😉

 

Men lite som jag och en kollega från Bohusländska skärgården pratade om på lunchen idag - ju äldre vi blir, desto viktigare tycker i alla fall vi det är att lösningarna man gör, t ex i båten eller huset, är idiotsäkra, självklara och inte är möjliga att göra fel med vid den vanliga dagliga hanteringen. Vi funderade på om det hade med åldern att göra, eller vad det berodde på. Men kom fram till att det nog är mest erfarenheten att det inte är självklart att det alltid är man själv som kopplar in eller manövrerar saker.

För rätt som det är har man andra med i båten som kopplar in sladden. Eller kanske man t.o.m. har sålt båten och det är en ny ägare som skall "förstå".

 

Vi är snabba att såga skumma installationer som nyblivna båtägare visar här på MG. Men om man inte passar sig kan det en dag vara en av "våra" installationer som kvalar in som en sådan. För oss kanske självklart att man gör så och så och inte så, men med en annans keps på huvudet är det inte självklart längre. Då är det oftast faktiskt inte användaren det är fel på, utan installationen som gjorts på ett så dåligt sätt att den i bästa fall kräver en instruktion, men i sämsta fall kan vara direkt farlig vid fel hantering.

 

Nästa ägare kanske använder en annan CEE-intagskabel med stickpropp - som vänds "fel". Eller kanske man själv eller någon närstående gör det. T ex när båten står på land och skall laddas. Där har i alla fall jag vanliga vägguttag och inte CEE-don. När man sedan skall koppla om något men bibehålla laddningen så fimpas en viss säkring i tron att man då gjort den landströmsprylen spänningslös. Det kan bli det sista man gjorde...... 😵

 

Vårt lunchsamtal utmynnade i att alla lösningar, med starkström eller rentav även de enklare funktionerna i hem och båt, så långt det bara är möjligt bör utformas så hanteringen är uppenbar även för en nästan okunnig.

Och de får i vart fall aldrig vara farliga. Inte ens för det mest klåfingriga barnbarnet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var fasen finns fasen?

 

384731116_45525373-3bb7-4bd1-bf33-9928c1420167.jpg.b7e4e9ecc67857543fee347d550f9d27.jpg

 

@IngmarE, känner till detta men till alla andra:

Med en sådan här testpenna är det väldigt lätt att tar reda på var fasen finns, an kan mäta på utsidan av tjocka gummiisolerade landströmskablar och få en indikation var man har fasen. Man kan mäta i vägguttag, på bryggans elstolpe.

 

Men särskilt bra är den så där någon gång i mitten av december när man skall felsöka "en seriekopplad traditionstyngd mysbelysning avsedd att hängas upp i ett inomhus placerat barrtäd".

Vid samma tid skall ju även diverse sju- eller femarmade likaså traditionella "stakar" ställas upp på alla fönsterbrädor, alltid är det någon som inte fungerar... 

 

Men att vända på kontakten ... vad jag kan förstå så finns det ingen standard om fasen och nollan skall sitta till höger eller vänster i vanliga vägguttag, det finns ju aldrig någon märkning på dess terminaler.

Bättre på CEE-donen, där är ju skruvanslutningarna på  kontaktsiften märka med 0, L och jordningstecknet.

 

Men du menar att ändå ha tvåpoliga säkringar även som fas och nolla alltid hamnar på rätt ställen? 

Klart att det kan ju vara felkopplat i elstolpen... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev IngemarE:

Ja, om dig har jag synnerligen höga tankar.. 😉

 

...

Tack! samma om dig!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men du menar att ändå ha tvåpoliga säkringar även som fas och nolla alltid hamnar på rätt ställen?

Så länge det är en sladdansluten enfasanläggning finns tyvärr inget "alltid hamnar på rätt ställe".

 

Någon kan ju använda en annan kabel t ex med en stickpropp i andra änden eller en egenhändigt/lånad kabel när din gått sönder (eller inte hittas). Och det är ju heller inte säkert att båten alltid står vid "din" rättkopplade bryggstolpe, eller hur....

 

Därför skall det vara tvåpoliga eftersom "alltid" snarare är "nästan alltid". Risken är mycket liten - ja. Men bara att den finns så skall den byggas bort, eftersom insatsen är stor (människoliv). Så tänkte de som gjorde reglerna.

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Klart att det kan ju vara felkopplat i elstolpen...

Precis.

Att jag är lite het på detta beror kanske inte bara på att reglerna faktiskt säger så, utan att jag själv en gång tänkt precis som du. Men senare fått en borre i en båt med just avstängd enpolig säkring, trots en CEE-kabel som var rättkopplad. Det var den, men inte bryggstolpens uttag. Det gick dock uppenbarligen bra - den gången.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Så länge det är en sladdansluten enfasanläggning finns tyvärr inget "alltid hamnar på rätt ställe".

 

Någon kan ju använda en annan kabel t ex med en stickpropp i andra änden eller en egenhändigt/lånad kabel när din gått sönder (eller inte hittas). Och det är ju heller inte säkert att båten alltid står vid "din" rättkopplade bryggstolpe, eller hur....

 

Därför skall det vara tvåpoliga eftersom "alltid" snarare är "nästan alltid". Risken är mycket liten - ja. Men bara att den finns så skall den byggas bort, eftersom insatsen är stor (människoliv). Så tänkte de som gjorde reglerna.

 

Precis.

Att jag är lite het på detta beror kanske inte bara på att reglerna faktiskt säger så, utan att jag själv en gång tänkt precis som du. Men senare fått en borre i en båt med just avstängd enpolig säkring, trots en CEE-kabel som var rättkopplad. Det var den, men inte bryggstolpens uttag. Det gick dock uppenbarligen bra - den gången.

Ok, personskyddsautomat och tvåpoliga säkringar/dvärgbrytare är ju trots allt bra mycket billigare än en snygg gravsten i diabas.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...