Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
rejas

Garmin gWind visar fel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi ligger för närvarande inblåsta i en hamn i Pärnu i SV Estland. Det blåser mycket. Vågor stänker över betongbryggorna och det dånar av alla master, vant och fall. Blåsigt helt enkelt.

 

Enligt vårt vindinstrument blåser det dock bara ca 6 m/s vilket inte stämmer. Givaren är en Garmin gWind med sladd och en GND10. Vindkurvan följer vindens ändringar men är alltså fel. Känns som att den är fel med en faktor. Tror inte propellern går tungt för den snurrar bra även när det är "vindstilla".

 

Antar att det är naivt att hoppas på att det är något som går att laga, men finns det kunskap så är det här!

 

Jag vet inte hur det fungerar men antar att det vid propellern sitter någon form av givare som ger ett tick när propellern snurrar. Kanske är det så att det är fler än en och att någon slutat fungera? Då skulle vinden bli fel med en konstant faktor.

 

Det går tre kablar och en sköld från instrumentet, skulle problem i en ledare kunna leda till detta? Någon som vet hur instrumentet fungerar?

 

Tacksam för input.

Redigerad av rejas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en dum kontrollfråga - den står verkligen inställd på enhet = m/s ?

Fast det vanligaste alternativet, knop, borde givit ett för högt tal.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, IngemarE said:

Bara en dum kontrollfråga - den står verkligen inställd på enhet = m/s ?

Fast det vanligaste alternativet, knop, borde givit ett för högt tal.....

Ja, det är inte det som är problemet. Jag skriver m/s här för att det är det som är vanligast men vi använder faktiskt knop på vår båt. Men den diskussionen kan vi ta någon annan gång. Enheten har jag koll på så det är inte det. Tack för förslaget 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...