Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
W25

Yamaha 1994 dör på låga varv

Rekommendera Poster

Min nyss införskaffade Yamaha 20hk från 1994 dör efter några sekunder på låga varv. Tomgång eller växel i spelar ingen roll. Den går hur fint som helst så fort man lägger i lite gas. Det krävs inte mycket gas för att den ska gå bra, lite grann bara.

 

Min teori är att det är något skit i förgasaren, kan det stämma? Andra teorier? Har köpt red line si1 som en första åtgärd men det lär ju inte lösa sig så lätt. Är förgasaren ett bra ställe att börja på om jag behöver skruva?

 

mvh w25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det är separata flödesvägar för bensin vid tomgång respektive högre varv.

Detta innebär då att t ex munstycke för att tomgång är så mycket mindre / smalare, så att det sätts igen lättare.

 

Kanske t o m finns en finmaskig sil, just på tomgångssidan, som blivit tät.

 

Troligen bara ett gemensamt bränslefilter mellan tank och förgasare.

 

Leta rätt på en sprängskiss.

 

Kanske någon annan medlem har en sådan? 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite långsökt. Men det bör finnas en tomgångsjustering, som någon eventuellt pillat på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgångsjusteringen, var exakt gör den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Min gissning är att det är separata flödesvägar för bensin vid tomgång respektive högre varv.

Detta innebär då att t ex munstycke för att tomgång är så mycket mindre / smalare, så att det sätts igen lättare.

 

Kanske t o m finns en finmaskig sil, just på tomgångssidan, som blivit tät.

 

Troligen bara ett gemensamt bränslefilter mellan tank och förgasare.

 

Leta rätt på en sprängskiss.

 

Kanske någon annan medlem har en sådan? 

 

 

Tack för bra svar. Tror som du. Nu är red line i tanken men jag lär ju antagligen behöva rengöra mekaniskt.


Om någon har en sprängskiss vore det kanon! Jag har letat men hittar inte…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan mycket väl vara igensatta lågfartsmunstycken. Rengöring av förgasarna ink justering av höjd på flöten brukar göra gott. Man får sedan finjustera lågfarten med motorn i sjön.

 

Det krävs däremot en del för att en Yamaha V6 skall stanna på tomgång. Att bara tappa en burk ger bara lite ojämn gång. Så antingen har du skit i flera eller så är det något annat.

 

Det enda bränslefiltret i motorn sitter på sidan av maskinen och är enkelt att göra rent. Är det igensatt tappar den primärt ork på högre varv.

 

Pumpa på blåsan när den går dåligt och se om det blir bättre. I så fall kan pumparna behöva nya membran. Blir det istället sämre kan det vara hål i membranet och bränsle kommer in i vevhuset.

 

Om den nyser till och stannar på tomgång är det ibland dålig vevaxeltätning som gör att den leanar ut burkarna närmast.

 

Redline Si är den enda tillsats jag rekommenderar, den fungerar faktiskt ibland. Används kanske bäst för att hjälpa till lite när man har problem så man kan skruva efter säsongen, ofta behövs mer ordentlig rengöring.

 

Jag hade börjat med att göra rent förgasarna. Det brukar inte bli så dyrt om man köper satser från exvis Hansen eller Marineparts. Bäst är ultraljudstvätt, men att plocka ner den hemma på bänken och vara noga brukar räcka långt. Gjorde rent en uppsättning sådana förgasare i vintras och där var en lågfartskanal igenkleggad av gammalt bränsle vilket gjorde att den tappade en burk på tomgång sporadiskt och osade en del.

 

Sprängskisser finns exvis på Manualslib (tror det är .com)

Redigerad av Mange249
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...