Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Får börja med att beskriva anläggningen:

2st AGM 95AH batterier (ett till starten och ett till övrigt)

2st huvudbrytare

1st skilejrelä kopplat enbart mellan batterier (ej till tändning)

Länspump är det enda som sitter direkt mot startbatteriet bortsett från relä och laddare.

1st batteriladdare som är kopplat till startbatteriet.

 

Har fått problem med att startbatteriet laddar ur sig.

Började med att starten klickade ett par ggr innan motorn drog igång.

Började med att byta startbatteriet men med samma relultat.

Började misstänka att en jordning kunde orsaka felet (visste inte då att jag hade skiljerelä, då säljaren hade sagt att batterierna var helt separerade från varandra) och bytte då andoder som var gamla.

Mätte batteriet mellan pluskabel och pluspol 0,02A (någon gång ibland 0,1A).

Hittade skiljereläet och mätte på denna och verkar som att detta var kasst.

oavsett om detta är kasst eller inte så drar något ur batteriet.

Så jag bytte skiljerelä och satte i mitt gamla startbatteri som servicebatteri körde igång motorn och såg i alla fall att skiljereläet fungerade.

Laddar nu upp båda batterierna för att se om jag får behålla strömmen i startbatteriet. 

 

Men frågan är vad jag gör om detta inte funkar.

mvh

Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att kolla med en tångampere-meter och se vart strömmen tar vägen. Följ de olika kablarna från startbatteriet och se vad det är som drar.

Du kan också mäta spänningen på batteriet och stega dig vidare mot startmotor och länspump. Har du lite sämre kontakt på väg till startmotorn brukar det verka som om du har dåligt batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det enklaste är väl att kolla med en tångampere-meter och se vart strömmen tar vägen. Följ de olika kablarna från startbatteriet och se vad det är som drar.

Du kan också mäta spänningen på batteriet och stega dig vidare mot startmotor och länspump. Har du lite sämre kontakt på väg till startmotorn brukar det verka som om du har dåligt batteri.

Jo, har försökt med detta.

Men tänker att 0,02A är ganska lite och borde inte dra ur 95Ah på 3 dagar. Det ska ju halvera batteriet på 45dagar.

Oavsett tack för svar, det uppskattas.

mvh

Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men hur gamla är batteriet, och har det varit rejält urdraget ?

Ett bly/syrabatteri som dragits ur alltför djupt får ofta dålig kapacitet och framförallt högre självurladdning. I synnerhet om det fått stå urladdat ett tag. Vem vet vad du har för maxkapacitet kvar i det batteriet ?

 

Tänker att batteriet i sig kanske inte är fullt friskt och att felet är mer åt det hållet än att något laddar ur (eller ibland en kombination).

 

(Dottern fick byta batteri i sin bil i vintras, då den inte orkade dra igång bilen längre när det var kallt. Kontrollurladdade det utbytta, och "45Ah-batteriet" hade, direkt efter fulladdning, hela 11Ah (!). Och gjorde man testurladdningen ett par dagar efter fulladdning hade det bara 3Ah kvar.Men det gick fram till precis nyss att starta den väldigt snällstartande bilen på, om hon körde varje dag).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Men hur gamla är batteriet, och har det varit rejält urdraget ?

Ett bly/syrabatteri som dragits ur alltför djupt får ofta dålig kapacitet och framförallt högre självurladdning. I synnerhet om det fått stå urladdat ett tag. Vem vet vad du har för maxkapacitet kvar i det batteriet ?

 

Tänker att batteriet i sig kanske inte är fullt friskt och att felet är mer åt det hållet än att något laddar ur (eller ibland en kombination).

 

(Dottern fick byta batteri i sin bil i vintras, då den inte orkade dra igång bilen längre när det var kallt. Kontrollurladdade det utbytta, och "45Ah-batteriet" hade, direkt efter fulladdning, hela 11Ah (!). Och gjorde man testurladdningen ett par dagar efter fulladdning hade det bara 3Ah kvar.Men det gick fram till precis nyss att starta den väldigt snällstartande bilen på, om hon körde varje dag).

servicebatteriet är 4år 

Startbatteriet är 2v.

Hade en teori att servicebatteriet hade blivit kass under vintern och drar ur startbatteriet.

Bytte detta till det gamla startbatteriet som då kanske inte var kass. Har jag otur är båda dåliga. Kan man kontrollera kapaciteten på ett batteri?

mvh

Stefan

 

 

Redigerad av Stefan_so_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Stefan_so_K:

Jo, har försökt med detta.

Men tänker att 0,02A är ganska lite och borde inte dra ur 95Ah på 3 dagar. Det ska ju halvera batteriet på 45dagar.

Oavsett tack för svar, det uppskattas.

mvh

Stefan

 

 

5 timmar sedan skrev Stefan_so_K:

Mätte batteriet mellan pluskabel och pluspol 0,02A (någon gång ibland 0,1A).

Det där ger inte samma som att mäta med tång-amperemeter.

Ska du mäta på olika ställen med en vanlig multimeter så mät spänningen, dvs V. Kanske var det just det du gjorde och hade mellan 0,1 och 0,02 V mellan de olika mätpunkterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...