Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025

Rekommendera Poster

Har en Volvo Pentas D2-40 med en propeller 16x14 maxvarvtal  3200 när jag är ute själv kommer jag bara upp till 2600 funderar på att byta till en 16x12

propeller kan man göra detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, men jag tror inte du kommer att märka nån jättestor skillnad. Några tiondelar av en knop högre toppfart och några procent lägre bränsleförbrukning vid marschfart.

Jag ser att du ställde ungefär samma fråga för fem år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, man brukar ju säga att minskning eller ökning av av propellerns stigning med 2 tum ändrar varvtalet med plus eller minus 300-400 rpm, så du borde ju minska stigningen med med omkring 3 tum, om motorn är frisk för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev No_jah:

Ja, man brukar ju säga att minskning eller ökning av av propellerns stigning med 2 tum ändrar varvtalet med plus eller minus 300-400 rpm, så du borde ju minska stigningen med med omkring 3 tum, om motorn är frisk för övrigt.

Den tumregeln har jag upptäckt inte stämmer särskilt väl. Förmodligen kan den vara nära sanningen för små propellrar på snabba båtar, men för större, långsamma propellrar på långsamma båtar verkar det vara väldigt svårt att ge nån tumregel av det slaget. Mina beräkningar ger ett spann på 150-500 varv per tum stigning, vilket är så mycket att det blir meningslöst. I detta fallet skulle det bli allt mellan 2900 och 3600 varv som maxvarv för propellern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...