Jump to content
Saturday 14 December 2024
Ainars

VP panel

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en VP AQAD41B i båten. Det går en spöke i panelen på sistone hos mig. När man startar motorn och den går på lågt varv då ser det ganska OK ut i vissa avseende. När man trycker gasen på då psi visas på max. V g s bilden. Efter en kvart visar det normalt igen. Dessutom har det börjat visa laddningen under 12V idag. Kollade med voltmeter på startbatteri när motor var igång och det var 14,19V. Försökte att putsa alla kopplingar på panelens baksida men det blev inte bättre. Tacksam om någon kan föreslå något åtgärd!

20230605_102749.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jordfel eller trasig oljetrycksgivare?

Har du kollat kontakten vid den svarta boxen på motorn där kabelstammen till motorn går in?

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Makro! Nej, det har jag inte gjort men kommer att göra imorgon. Tack för tipset!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla den runda svarta multikontakten först av allt!

Den är en känd akilleshäl. När oljetrycksmätaren visar som den gör på bilden, så har den ingen kontakt med sin givare. Det är sannolikt vibrationerna från motorn som gör att det blir glappkontakt, kanske även i samband med att kontaktens låsring inte är åtdragen eller defekt.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen! Hittade 3 st multikontakter. Sprejade på med elektronikrengöringsmedel och satte allt tillbaka. Tyvärr ingen förbättring. Finns det något sätt att kolla om oljetrycksgivaren funkar som det ska?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Ainars:

Hej igen! Hittade 3 st multikontakter. Sprejade på med elektronikrengöringsmedel och satte allt tillbaka. Tyvärr ingen förbättring. Finns det något sätt att kolla om oljetrycksgivaren funkar som det ska?

Har du kollat alla jordpunkter med?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du som Marko säger ordentlig jord på motorn(blocket och jord på generatorn)vidare till jordningen i kabelstocken mot instrumentpanelen?

Är det rätt spänning ut ifrån tändningslåset på 15 ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får leta efter jordningspunkter nu på helgen. Hoppas att jag hittar alla dem. Båten är från 1991 med den är ny för mig 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte rapportera om mina framgångar eller, rättare sagt, avsaknad av framgångar. Hittade en jordpunkt på aktersidan av motorn med mkt grov kabel och en jordpunkt som var kopplad med generatorn. Sedan hittade två jordkopplingar vid stora elpanelen med säkringar. Rengjorde alla men ingen förbättring. Oljetrycket fortfarande står i max läge.

Dessutom voltmätaren i panelen visar drygt 10V när man slår på strömmen och ca 12V när motorn är igång. Fast startbatteri visar 12,8V när man mäter med voltmeter och när motor är igång då visar det 14,19V. 

Finns det något sätt att rengöra multikontakten effektivt? Jag sprejade på ett elektronikrengöringsmedlet men det finns kanske något annat sätt att rengöra sådana kontakter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inne i den svarta boxen finns det en del anslutningar, koppla loss en i taget och gör rent.

Sedan anslutningarna på oljetrycksgivaren, har du kollat dom?

 

Sedan finns det en likadan koppling med en sådan där runt multikontakt, och den sitter på kabelhärvan cirka 20 cm under instrumenttavlan.

 

Men du har ju då omkring 2,8 volts spänningsfall… inte så bra. Polskorna på batteriet har du förstås kollat..?

 

Den första plusanslutningen efter startbatteriet brukar vara på solenoiden på startmotorn, kan du komma åt att kolla den?

 

Sedan kan det ju faktiskt vara så att oljetrycksgivaren är trasig… och jag vet inget bra sätt att kolla den, utom att sätta in den i en annan motor…

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inne i den svarta boxen finns det en del anslutningar, koppla loss en i taget och gör rent.

Sedan anslutningarna på oljetrycksgivaren, har du kollat dom?

 

Sedan finns det en likadan koppling med en sådan där runt multikontakt, och den sitter på kabelhärvan cirka 20 cm under instrumenttavlan.

 

Men du har ju då omkring 2,8 volts spänningsfall… inte så bra. Polskorna på batteriet har du förstås kollat..?

 

Den första plusanslutningen efter startbatteriet brukar vara på solenoiden på startmotorn, kan du komma åt att kolla den?

 

Sedan kan det ju faktiskt vara så att oljetrycksgivaren är trasig… och jag vet inget bra sätt att kolla den, utom att sätta in den i en annan motor…

Tack Georg för svaret! Kollat och rengjort nästan allt vad du nämnde. Imorgon kommer jag att kolla plusanslutningen efter startbatteriet till solenoiden på startmotorn. Multikontakten som sitter på kabelhärvan cirka 20 cm under instrumenttavlan var faktiskt oxiderat, tyckte jag. Har du någon tips hur ska man rengöra den på bästa sätt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Ainars:

Tack Georg för svaret! Kollat och rengjort nästan allt vad du nämnde. Imorgon kommer jag att kolla plusanslutningen efter startbatteriet till solenoiden på startmotorn. Multikontakten som sitter på kabelhärvan cirka 20 cm under instrumenttavlan var faktiskt oxiderat, tyckte jag. Har du någon tips hur ska man rengöra den på bästa sätt?

Jag vet inte, men jag har gjort rent liknande honkontakter till en Garminnavigator med kontaktspray och sedan pillat med ett litet borr, 2 mm eller om det var 1,5 mm och det fungerade där.

 

Sedan om du har otur kan det vara ett kabelbrott, iallafall mellan givaren och oljetrycksinstrumentet, då kan man ju dra två nya kablar parallellt med kabelstammen, vars originalkablar man sonika kopplar bort.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-06-10 vid 22:37 skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte, men jag har gjort rent liknande honkontakter till en Garminnavigator med kontaktspray och sedan pillat med ett litet borr, 2 mm eller om det var 1,5 mm och det fungerade där.

 

Sedan om du har otur kan det vara ett kabelbrott, iallafall mellan givaren och oljetrycksinstrumentet, då kan man ju dra två nya kablar parallellt med kabelstammen, vars originalkablar man sonika kopplar bort.

Nu kommer framgång. Äntligen! Försökte igen med multikontakten bakom panelen. Spay och sedan pillat med en borr som du föreslog. Ingen skillnad. Mätte spänningen vid voltmeter i panelen och den var 10,99V. Sedan gjorde samma sak med multikontakten vid motorn. Hurra!  Nu visar voltmeter på panelen dryga 12V och när motorn är igång då blir det dryga 14V som det ska. Tyvärr oljetrycket blev inte bättre men tänkte göra om samma sak igen, dvs pilla med borren + spray. Kanske blir det bättre trots allt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Ainars:

Nu kommer framgång. Äntligen! Försökte igen med multikontakten bakom panelen. Spay och sedan pillat med en borr som du föreslog. Ingen skillnad. Mätte spänningen vid voltmeter i panelen och den var 10,99V. Sedan gjorde samma sak med multikontakten vid motorn. Hurra!  Nu visar voltmeter på panelen dryga 12V och när motorn är igång då blir det dryga 14V som det ska. Tyvärr oljetrycket blev inte bättre men tänkte göra om samma sak igen, dvs pilla med borren + spray. Kanske blir det bättre trots allt. 

Vad bra!

Multikontakten är orsak till flera sådana här fel.

När jag i vårs provkörde efter att ha renoverat oljekylaren var motorn utan oljetryck… enligt mätaren, men det var multikontakten…

Vad jag nu kan minnas av andra diskussioner här, så anses ju inte Volvo-Pentas oljetrycksgivare vara av så bra kvalitét. Oljetrycksgivaren har två anslutningar, om du ohmmäter mellan dessa och får ungefär 5-10 ohm när motorn är avstängd är givaren ok. När motorn går och har normalt oljetryck skall det vara 124 ohm, andra värden om du har en flybridgeinstallation, då omkring 60 ohm. 
Du kan läsa mer här, sidan 11.

Oljetrycksgivaren är ansluten till stift nummer 10 i multikontakten, och dit skall det vara en ljusblå kabel ansluten. 
 

Hur är det med oljetryckslampan? Lyser den som den skall? Den är kopplat till något som heter ”oljetrycksvakt” på motorn. Den kan bara vara antingen till eller från. Alltså noll ohm eller oändligt antal ohm, när oljetrycket blir för lågt sluter den kretsen, alltså 0 ohm och tänder då lampan.

 

Nej, den där multikontakten är inget bra, den är skör och den sitter illa och osyddat till. Undrar om det är en annan konstruktion på VPs modernare motorer?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Hade för ett år sedan problem att instrumentet för oljetryck visade max. Har dubbelmontage och skiftade givare och felet följde med, ny givare köptes och problemet löst. Det som kanske skiljer sig att mitt instrument alltid visade max tryck oberoende av varvtal. Du kanske känner någon med samma motor, tar 1 min att skifta givare. Har KAD 42

 

mvh Jonas 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...