Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Jejakobsson

Tvätta utrymmet mellan däck och skrov

Rekommendera Poster

Jag har letat i 2 dagar nu och troligen är felet att jag inte har rätt benämning i min sökning.

 

Min plastbåt är är full med guckamucka mellan däck och skrov och jag försöker hitta ifall det går att rengöra på något vis. Hälla i ättika nån vecka innan bottenplugg tas bort för att döda svamp och mögel. Kan det va nått?

 

jag antar att det finns massor av trådar med svar men hittar inget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jejakobsson:

Jag har letat i 2 dagar nu och troligen är felet att jag inte har rätt benämning i min sökning.

 

Min plastbåt är är full med guckamucka mellan däck och skrov och jag försöker hitta ifall det går att rengöra på något vis. Hälla i ättika nån vecka innan bottenplugg tas bort för att döda svamp och mögel. Kan det va nått?

 

jag antar att det finns massor av trådar med svar men hittar inget. 

Hur gammal är båten?

 

Mindre båtar fylls ofta med skummaterial mellan inner- och ytterskrov (i ditt fall däcket). Skummaterialet åldras och faller samman till gryn/pulver med tiden. Det kan även suga upp vatten i röran som blir när det pulvriserats (och då kan det även börja mögla mm i gojan).

 

Enda sättet att få helt rent från gojan är nog att separera skrov o däck och rensa bort skräpet. Att få bort en del genom befintliga hål går självklart men löser ju inte hela problemet. Att försöka få rent med ättika tror jag dessvärre inte du kommer att lyckas med. Ska du döda möglet så så krävs nog rätt mycket ättika, sedan är gojan blöt och du har skaffat dig ett nytt problem

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid spola med en slang genom dyvikans hål, om sådan finns.

Placera båten i uppförsbacke. eller palla upp fören, spola och "varsegod skölj!" Du kommer inte att få ut allt bös, men en del av det.

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att det skulle fungera med högtryckstvätt  som är extrautrustad med en slang för att rensa avlopp med.

Sedan är ju detta skum inuti båten ditsatt för att fungera som flytelement, om båten skulle bli vattenfylld.

Det finn olika typer av sådant skum, men en del åldras ordentligt och får mer funktionen som tvättsvamp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...