enAlbin 0 Postad 5 Augusti , 2005 Hej! Är motorbåtsägare (albin25) som funderar på det här med segelbåt, det ser onekligen fridfullt och behagligt ut. nu till frågan: vad skall man tänka på om man vill byta till vindkraft? Är motorseglare ett alternativ? Hur stor båt bör man titta på för en familj på fyra? (i vänern) Vad skall man titta på om man tänker köpa en segelbåt dvs. vad utsätts för slitage?, hur ser man om segel, rigg m.m. är slitet? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 393 Postad 5 Augusti , 2005 En motorseglare seglar helt klart (för det mesta) sämre än en riktig segelbåt, men har å andra sidan kraftigare motor. För att få en motorseglare som seglar hyggligt och är stor nog för fyra personer får du hosta upp en del. Börja med att fundera: 1. Hur mycket pengar får den kosta? 2. Hur skall du använda båten? (Helgsegling? Dagssegling? Semestersegling?) 3. De flesta segelbåtar är kompromisser. Vad är vikigast? (Komfort? Snabbhet?) De slitage som kan kosta pengar är: - Svajköl. Beror på felkonstruktioner i kölpartiet kombinerat med t ex grundstötning. Grundstötningsskador. - Slitna segel. Är seglen äldre än 10 år är de närmast att betrakta som utseglade. Ett nytt segelställ till en familjebåt på c:a 8 meter kostar från c:a 20 000 kr och uppåt. - Gamla sjövattenskylda inombordsmotorer. - Gamla läckande teakdäck. - ...samt det som kan vara fel på motorbåtar, dvs slitna dynor, mögel i ruffen etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 5 Augusti , 2005 Fridfullt och behagligt? Jag minns när vi hade motorbåt, man kom dit man skulle, behövde inte bry sig om djupet, tänkte aldrig på om det blåste emot, det lutade inte. MEN det kostade bensin, och efter 2 timmar stod man inte ut med ljudet. Det är helt enkelt två olika sysselsättningar. Motorbåten var ett sätt att komma till en plats, segelbåten är mer ett sportredskap där aktiviteterna under färden är poängen, och som en bonus kommer man till fina ställen. Man kan naturligtvis betrakta det på olika sätt, och ska du få det boendeutrymme som du har i Albin 25 så blir det inte billigt. Prova att följa med någon en sväng i en segelbåt för att se om du tycker det är kul, det finns säkert många som gärna bjuder på det. Vi bytte till segel när ungarna var 6/8 år, dessförinnan tyckte vi att de krävde för mycket passning för att kunna hålla sig på rätt köl när det kränger. Barnbarnen tycker numera att det är kul att tälta, och deras föräldrars segelbåt är rätt trång. Till slut handlar det nog om att bestämma sig för om man gillar seglandet, sedan kan man börja fundera över båttyper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jagofru Postad 7 Augusti , 2005 Vi gick också över från motorbåt till segelbåt, har fortfarande problem med flickvännen för hon tycker att det kränger för mycket. Vi köpte en Maxi 77:a och det ångrar JAG inte en sekund, kom på att det var egentligen den typen av båtliv jag alltid velat ha. Tyst, lugnt o skönt. Har dock upptäckt att jag mer och mer ogillar motorbåtar för de stör tillvaron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enAlbin 0 Postad 7 Augusti , 2005 angående båt, skall man välja en Maxi 77 för ca 50-90000kr eller får man mycket mer om man lägger 130-150000kr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enAlbin 0 Postad 7 Augusti , 2005 Det kanske rent av finns nån som provat en segelriggad Albin 25 och kan berätta om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 7 Augusti , 2005 Hej Anders, Jag seglar en Albin 82, en motorseglare som har många likheter med din Albin 25. Med nya segel köpt 2004 seglar den rätt bra,(tycker jag). Om Västerås är inte för långt bort för dig är du välkommen på en provsegling nån helg. Underförstått att min båt är INTE till salu. Mvh, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 7 Augusti , 2005 Vi har just köpt en Parant och den har ganska gott om utrymme men saknar akterruffen (den är 25 fot). Det är en motorseglare och seglar riktigt bra så nog finns det sådana alltid. För en familj på fyra tror jag också att man nog ska upp i lite större båt dock. Största skillnaden segelbåt/motorseglare är nog hur de är byggda snarare än storleken på motorn. Till exempel får man ofta större sittbrunn med fritt utrymme även om en del nya segelbåtar också har en stor d:o. Motorseglare brukar vara lite bulligare/bredare så utrymmet blir bättre både i sittbrunn (som ofta ligger mer centralt) och nere i båten. Att rigga en motorbåt tror jag inte på alls. Det funkar bara att köra för motor med stödsegel uppe för mindre gung och lite snabbare färd. hej/Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 7 Augusti , 2005 Tro bara inte på dem som säljer sina Maxi 77or som exportmodell. Det var nämligen bara ett marknadsföringstrix en gång i tiden: - Man kan ju avslöja nu att vi var lite fulla i fan. På ett måndagsmöte kunde vi bestämma att göra 20 ljusblå modeller av Maxi 77:an med två extra vinschar och kalla dem ‘Exportmodellen’. Om det då kom någon som prompt ville ha snabb leverans kunde vi säga att enda chansen var att prata med återförsäljaren i USA och få dom att avstå från något exemplar. Då kunde man få en ‘exportmodell’, men den kostade femtusen mer. Jag skäms lite än i dag när jag ser annonser där ‘exportmodeller’ är till salu... Om du köper en för 150kkr tror jag du får betala för mycket luft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 8 Augusti , 2005 tänk på att du får stå ute i regn och rusk. och tänk på att frugan kommar att gnälla på att det inte finns ngt ställe att sitta ute på och gassa i solen. kika på mina bilder så får du se på urymme utomhus:-) Kolla på bilden som heter HANINA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sari Postad 8 Augusti , 2005 Lill scampi !! IW 26 blev vårat val med tre barn.Började med motorbåt prövade segling i två säsonger med en Albin viggen och sedan blev det denna båt. Lagom utrymmen går inte djupt 1,40.vi komer in där vi vill.Båten är en stadig seglare med lite lut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga29 0 Postad 9 Augusti , 2005 Svar till jagofru. Ta med henne en sväng till gotland i 14 sm. Min flickvän tål vad som helst efter den resan. innan klättrade hon på relingen så fort det lutade lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 9 Augusti , 2005 Kanske dags att byta fru om frua inte tål lite regn och rusk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cook 0 Postad 9 Augusti , 2005 Hej. Jag är lite förvånad att inte någon har föreslagit Albin vega. Kanske inte den mest prestigefyllda / lättdrivna seglaren men en utmärkt vanlig båt. Offta är dock seglen orginal (inte alla) så även motorerna (inombordare). Priset ligger ju en bit under din Albin 25 så du kan ju köpa lite nya fräna grejer för en så där 50-60,000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
enAlbin 0 Postad 12 Augusti , 2005 Tack för alla svar! Föder så klart fler frågor... Vad kostar de motorseglare som ni rekommenderar (parant, iw26, winga29, albin82 m.fl.), vår 25:a kanske är värd 120tkr. Går det att få en båt i bra skick för samma peng? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 393 Postad 12 Augusti , 2005 Här kan jag rekommendera sajten http://www.sailguide.com/ som under 'båtfakta' innehåller bilder, priser, ägarkommentarer, kommentarer från besiktningsmannen R Rybbe samt basfakta och båtlänkar på de flesta segelbåtsmodellerna! Ta god tid på dig, studera i detalj, läs ägarkommentarer och försök att tolka dem - de är ofta lite väl positiva... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sven_E 0 Postad 12 Augusti , 2005 Jag har själv haft en (lus) Albin 25 och man måste gilla max farten (ca6kn) på en sådan om man fuderar på en segelbåt. Jag är ingen fartdåre men, med en marsch fart på 15kn som jag har idag så når man längre på en helg. Vi som bor på Västkusten och känner till hur långa fjordarna kan vara och hur vindarna som snurrar runt vet att man bör ligga långt ut på kusten annars hinner man inte långt på en normal helg. Sedan kan det vara frusterande att ibland bara ha fartvinden ifrån motor båtarna att segla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser