Surfarbulan 2 Postad 24 Maj , 2023 Har en styrpulpet med lösa bränsletankar och ett batteri i utrymmet bak under sittdynan som ej är ventilerat idag. Funderar på att försöka få till lite bättre ventilation genom att sätta dit 1 el. 2 ventiler. Hur ska man tänka, är detta ett onödigt ingrepp? Min tanke var att ha 1 fram som tar in luft och en bak som släpper ut, men läste nånstans att man ej bör ha luftventil i motorbrunnen p.g.a avgaser och vatten, men det är väl bakåt man vill vädra ut ångor m.m Några förslag ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 452 Postad 24 Maj , 2023 Vad har du för båt? Det är lättar att försöka ge råd om man vet hur dun båt ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surfarbulan 2 Postad 24 Maj , 2023 Flipper 535 S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 452 Postad 24 Maj , 2023 Kan det fungera att ha en ventil på vardera sida ovanför relingslisten, på samma vis som på båtmodellen jag har (Ryds 510 mc). Där går det även en slang från vardera ventil ner till utrymmet under akterdäcket där tankarna är placerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surfarbulan 2 Postad 24 Maj , 2023 Det kan nog kanske fungera ! Är slangarna lika långa, sitter ventilerna på samma ställe? Så ingen är speciellt avsedd som in-/utsug då utom som ventilation.. !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 452 Postad 24 Maj , 2023 43 minuter sedan skrev Surfarbulan: Det kan nog kanske fungera ! Är slangarna lika långa, sitter ventilerna på samma ställe? Så ingen är speciellt avsedd som in-/utsug då utom som ventilation.. !? Ja, det ser lika ut på båda sidorna, och slangarna är lika långa. Jag antar att bägge är utsug och tilluften är inne i hytten där man drar ut en balja som tankarna ligger i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Surfarbulan 2 Postad 25 Maj , 2023 De flesta båtar har ju inga ventiler alls. Blir det tillräckligt med ventilation i alla springor som redan finns !? Är det onödigt arbete, vad säger expertisen ?? 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser