Gå till innehåll
torsdag 19 februari 2026
Surfarbulan

Ventil motorutrymme

Rekommendera Poster

Har en styrpulpet med lösa bränsletankar och ett batteri i utrymmet bak under sittdynan som ej är ventilerat idag. Funderar på att försöka få till lite bättre ventilation genom att sätta dit 1 el. 2 ventiler. Hur ska man tänka, är detta ett onödigt ingrepp? Min tanke var att ha 1 fram som tar in luft och en bak som släpper ut, men läste nånstans att man ej bör ha luftventil i motorbrunnen p.g.a avgaser och vatten, men det är väl bakåt man vill vädra ut ångor m.m

Några förslag ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt? Det är lättar att försöka ge råd om man vet hur dun båt ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det fungera att ha en ventil på vardera sida ovanför relingslisten, på samma vis som på båtmodellen jag har (Ryds 510 mc). Där går det även en slang från vardera ventil ner till utrymmet under akterdäcket där tankarna är placerade.

image.png.de0ce217f9bef2229c7abde9e64b20ea.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog kanske fungera !

Är slangarna lika långa, sitter ventilerna på samma ställe? Så ingen är speciellt avsedd som in-/utsug då utom som ventilation.. !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Surfarbulan:

Det kan nog kanske fungera !

Är slangarna lika långa, sitter ventilerna på samma ställe? Så ingen är speciellt avsedd som in-/utsug då utom som ventilation.. !?

Ja, det ser lika ut på båda sidorna, och slangarna är lika långa.

Jag antar att bägge är utsug och tilluften är inne i hytten där man drar ut en balja som tankarna ligger i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta båtar har ju inga ventiler alls. Blir det tillräckligt med ventilation i alla springor som redan finns !? Är det onödigt arbete, vad säger expertisen ?? 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...