Jump to content
Tuesday 30 May 2023
vizual54

Axeltätning Penta 120s drev

Recommended Posts

Posted (edited)

Skulle byta offeranoden på drevet idag men blev lite konfunderad efter jag tagit bort fiskelinsskäraren och anoden.

IMG_5BA195BA6572-1.thumb.jpeg.ebdc8932d3cf321764b0b435682ba05e.jpeg

Den packningen ser ju inte nåt vidare ut.

Ser dock inget oljeläckage, men kanske är värt att provtrycka huset i alla fall eller är det bara att byta?

 

Är det svårt att byta själv? Går det att göra utan att montera ner hela drevet?

Måste lagret pressas ut först för att komma åt packboxen?

Edited by vizual54

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag tittade på detta för några år sedan på ett 110S-drev och det verkade inte särskilt komplicerat.

Det fanns bra anvisningar på nätet och det gör det säkert för 120S också.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Det är mer komplicerat på ett 120-drev. Tätningarna pressas ur inåt med ett spec.verktyg  och då följer lagerbanan med.

Tätningarna och lagerbanan med shims bör också monteras tillbaka med spec.verktyg.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. 
Har hittat en servicemanual på hur man gör. 
mycket riktigt så måste lagerbana pressas ut tillsammans med tätningarna. 
ska tydligen vara två stycken en för att täta inifrån och den andra utifrån. 
Antar att ”specialverktyget” inte är annat än en presshylsa av rätt diameter. Oftast brukar man klara sig med en hylsa. 
Det kan vara mothållet som kan vara lite lurigt i detta fallet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

det är riktigt simpelt att byta de packboxarna.. allt som behövs är en hylsa som passar och en gummiklubba. håll koll på shimsen så du får dit rätt antal och på rätt ställe. 

mothållet får du om du sätter det på två brädbitar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott.

Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt.

IMG_8393.thumb.jpg.c174842bb69cd506dba80fa9cdf820b5.jpg

 

Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln.

Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk.

IMG_8413.thumb.jpg.8f8ed42b6d32042ec56192e18adfaa07.jpg

Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. 

Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 :)

Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen.

Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev vizual54:

Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott.

Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt.

IMG_8393.thumb.jpg.c174842bb69cd506dba80fa9cdf820b5.jpg

 

Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln.

Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk.

IMG_8413.thumb.jpg.8f8ed42b6d32042ec56192e18adfaa07.jpg

Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. 

Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 :)

Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen.

Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den.

 

 

Kolla så att du får en rostfri fjäder i den nya packboxen som det ska vara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I brist på svarv fick det bli en annan lösning

IMG_8418.thumb.jpg.0e899e111870aab13b3e83e4f69b0b05.jpg

 

Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter.

 

IMG_8422.thumb.jpg.14c88ccc0098ae81955fd6a081d2f80f.jpg

 

Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve?

Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten?

https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve

Edited by vizual54

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev vizual54:

I brist på svarv fick det bli en annan lösning

IMG_8418.thumb.jpg.0e899e111870aab13b3e83e4f69b0b05.jpg

 

Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter.

 

IMG_8422.thumb.jpg.14c88ccc0098ae81955fd6a081d2f80f.jpg

 

Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve?

Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten?

https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve

Har du kollat att lagren är friska? Ser tveksamt ut på bild.

Packboxar finns att få med olika djup, så att tätläppen kommer på en ny plats och inte på samma ställe som den gamla nötningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Rascal said:

Har du kollat att lagren är friska? Ser tveksamt ut på bild.

Packboxar finns att få med olika djup, så att tätläppen kommer på en ny plats och inte på samma ställe som den gamla nötningen.

Ja, det verkar faktiskt ok. Känns som det löper jämt och fint utan några hack eller ojämnheter.

Trodde det främre skulle vara helt kört när jag såg det först. Ska kolla lagerbanan i morrn när jag är ute vid båten. 

Har redan beställt packningarna jag länkade till ovan.

Får kolla I höst om det blivit något vatten i oljan. I så fall får det bli en speedi-sleeve.

Edited by vizual54

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...