vizual54 2 Posted May 21 (edited) Skulle byta offeranoden på drevet idag men blev lite konfunderad efter jag tagit bort fiskelinsskäraren och anoden. Den packningen ser ju inte nåt vidare ut. Ser dock inget oljeläckage, men kanske är värt att provtrycka huset i alla fall eller är det bara att byta? Är det svårt att byta själv? Går det att göra utan att montera ner hela drevet? Måste lagret pressas ut först för att komma åt packboxen? Edited May 21 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,077 Posted May 21 (edited) Jag tittade på detta för några år sedan på ett 110S-drev och det verkade inte särskilt komplicerat. Det fanns bra anvisningar på nätet och det gör det säkert för 120S också. Edited May 21 by Mackey Share this post Link to post Share on other sites
sanktanna 194 Posted May 21 Hej. Det är mer komplicerat på ett 120-drev. Tätningarna pressas ur inåt med ett spec.verktyg och då följer lagerbanan med. Tätningarna och lagerbanan med shims bör också monteras tillbaka med spec.verktyg. Ingemar Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted May 22 Tack för svar. Har hittat en servicemanual på hur man gör. mycket riktigt så måste lagerbana pressas ut tillsammans med tätningarna. ska tydligen vara två stycken en för att täta inifrån och den andra utifrån. Antar att ”specialverktyget” inte är annat än en presshylsa av rätt diameter. Oftast brukar man klara sig med en hylsa. Det kan vara mothållet som kan vara lite lurigt i detta fallet. Share this post Link to post Share on other sites
sventable2 0 Posted May 22 det är riktigt simpelt att byta de packboxarna.. allt som behövs är en hylsa som passar och en gummiklubba. håll koll på shimsen så du får dit rätt antal och på rätt ställe. mothållet får du om du sätter det på två brädbitar Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted Wednesday at 09:06 PM Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott. Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt. Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln. Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk. Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen. Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den. Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 717 Posted Wednesday at 09:15 PM 6 minuter sedan skrev vizual54: Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott. Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt. Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln. Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk. Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen. Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den. Kolla så att du får en rostfri fjäder i den nya packboxen som det ska vara. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted Wednesday at 09:17 PM (edited) SKF speedi-sleeve https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d1968028ef33-11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf verkar ju kunna vara en räddare i nöden. Edited Wednesday at 09:18 PM by vizual54 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted Wednesday at 09:23 PM 7 minutes ago, Rascal said: Kolla så att du får en rostfri fjäder i den nya packboxen som det ska vara. Blir med största sannolikhet en beställning av detta kittet. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=903-918-923&sok=&id=5201 Share this post Link to post Share on other sites
excel319 318 Posted Wednesday at 09:31 PM 11 minuter sedan skrev vizual54: SKF speedi-sleeve https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d1968028ef33-11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf verkar ju kunna vara en räddare i nöden. Använde sådan när jag renoverade axeln för ca 8 år sedan. Kostade då 650 kr. Tur att jag kunde köpa för företagsrabatt 50% Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted Thursday at 09:24 PM (edited) I brist på svarv fick det bli en annan lösning Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter. Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve? Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten? https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve Edited Thursday at 09:25 PM by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 717 Posted Thursday at 10:14 PM 43 minuter sedan skrev vizual54: I brist på svarv fick det bli en annan lösning Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter. Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve? Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten? https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve Har du kollat att lagren är friska? Ser tveksamt ut på bild. Packboxar finns att få med olika djup, så att tätläppen kommer på en ny plats och inte på samma ställe som den gamla nötningen. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 2 Posted Friday at 08:50 PM (edited) 22 hours ago, Rascal said: Har du kollat att lagren är friska? Ser tveksamt ut på bild. Packboxar finns att få med olika djup, så att tätläppen kommer på en ny plats och inte på samma ställe som den gamla nötningen. Ja, det verkar faktiskt ok. Känns som det löper jämt och fint utan några hack eller ojämnheter. Trodde det främre skulle vara helt kört när jag såg det först. Ska kolla lagerbanan i morrn när jag är ute vid båten. Har redan beställt packningarna jag länkade till ovan. Får kolla I höst om det blivit något vatten i oljan. I så fall får det bli en speedi-sleeve. Edited Friday at 08:50 PM by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites