Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Anders89

VP 4.3GXI oljesticka konstig

Rekommendera Poster

Hej !

 

Tömde oljan och fyllde på ny, brukar alltid fylla på lite i taget men har märkt att oljestickan redan visar "full" på 2 liter olja och det ska i minst 4 liter vet någon varför den gör så ? jag tömde den på ca 4,5 liter olja. 

 

MVH 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

För lång oljesticka?

Tjena!

tänkte det med men det står 4.3 på den. 
har fått ventilknack verkar det som nu startade motorn innan sjösättning hade fyllt på ca 3L olja och kollade stickan som visade fullt :s fyllde sen på 1.2 liter till som man ser på stickan nu e den en bit över hela. Ska det inte vara fullt med olja på locket till motorn? Tycker det ser lite halvtorrt ut in vid toppen

IMG_3529.jpeg

IMG_3530.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Changed the oil on my 2004 4.3L GXI-E this weekend. First time doing it myself and thought I would just share a couple quick tips for anyone with a similar engine.

OEM Oil filter - part # 3850559
OEM Volvo Oil - part #21681795 (gallon)
OEM Volvo Oil - part #21681794 (quart)

You need 5 quarts of oil.

To get the oil out, you will need a pump. I chose a hand pump by Jabsco that screws on to the dipstick. I ran my engine for 15 minutes to get the oil warm (was 60 degrees air temp). Took about 60 pumps to get the oil out. Here was the only real issue - due to space constraints in the engine bay, I could not attach the pump directly to the dipstick. So you may want to get a small garden hose. I had a 4' hose that I used and it worked out great. Also, when you go to disconnect the hose, have some towels ready as it will drip. When taking the oil filter off put a bunch of paper towels under the filter as it will leak out when you pull it off. Lastly, clean out the area around the dipstick where the pump screws on, as oil will pool in this little area. I was able to fold a paper towel and get it in the area so it could soak up the oil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Poppe:

 

Kanske jag som e dum men vad hjälper den texten mig ?:p

jag sög ut all olja med pump. Fyllde sen på och stickan visade fullt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...