Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
Norberg90

Hål i skrov och blöta flytblock

Rekommendera Poster

Har ett hål, cirka 5x1 cm som jag tillfälligt lagade med båttätning i fjol samt väldigt mycket djupa repor i skrovet under vattenlinjen. Planen var att låta båten stå Inomhus med borttagen dyvika över vintern och laga innan sjösättning i vår. Men hålen fuktar tyvärr fortfarande. 

Båten är en jofa från 70 talet som inte är värd mycket varför jag inte har lust att kapa upp hela innerskrovet och byta ut de blöta flyttblocken. 
Hur hade ni gjort i detta läge? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunt samma vad den är värd. 
Om jag gillat båten och tänkt behålla den hade jag kapat upp och lagat ordentligt. Om jag tyckt det bara är en OK bruksbåt som håller så länge den håller hade jag lagat hålet, skruvat i dyvikan, använt båten och sedan skruvat ur den igen i höst. Största problemet är ju om det är väldigt blött och det blir många minusgrader. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går snabbt för vatten att tränga in genom ett hål/pricka (eller annat) och fukta ner. Det tar oändligt längre tid för vattnet att torka bort genom samma väg, näst intill omöjligt. Så för att torka ur så måste man oftast kapa upp betydligt större ytor än det lilla hål det kom in igenom.

Som Peter_K skriver, täta hålet och sätt i dyvikan om du inte vill lägga ner jobbet att kapa upp och torka ur. Funkar en säsong till, kanske (sannolikt) fler säsonger om det inte fryser sönder under nästa vinter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Ja båten blir kvar men min undran är hur ska jag kunna få ytorna torra för att plasta när det ligger blöta flytblock bakom som håller glasfibern fuktig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Norberg90:

Tack för era svar! Ja båten blir kvar men min undran är hur ska jag kunna få ytorna torra för att plasta när det ligger blöta flytblock bakom som håller glasfibern fuktig? 

Torka så rent du kan. 
Värm med värmepistol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltså fullgott att torka på det sättet? Många gånger löser man ju att skrovet måste torka flera veckor innan man kan ge sig på att plasta någonting som ligger under vattenlinje. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Norberg90:

Det är alltså fullgott att torka på det sättet? Många gånger löser man ju att skrovet måste torka flera veckor innan man kan ge sig på att plasta någonting som ligger under vattenlinje. 

Alltså, vill du få plasten torr så tar det några veckor. Vill du få ytan torr för att plast skall fästa räcker det med värmepistol. 
 

Jag uppfattade att fixa ”på riktigt” och ”fullgott” inte var aktuellt, detta är ”quick and dirty”-fix. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...