Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hybro

Bygga om, komplettera pushpit.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Original på min Cumulus

 

IMG_20230420_120846.thumb.jpg.19dd22d5dbed3b193a8fc9225d551da7.jpg

 

Här en pulpit på en Dixie.

IMG_20230420_120808.jpg

 

 

IMG_20230420_120746.jpg

 

Vad tror Ni. Blir det bättre försegelhantering?

 

Skulle gärna vilja slippa undan att vika ned seglet över mantåget.

 

Är det nåt hinder?

 

 

Redigerad av Hybro
Bildplacering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan lösning än att ha en öppning i pulpiten är att dra ner mantågslinorna den sista biten från den förligaste mantågstöttan så de båda linorna fästs i pulpitens nedre fäste. Syns ofta på mindre båtar som t.ex. IF. På så små båtar gör det definitivt en skillnad i hur väl seglet står. Kanske värt att prova? Då kan du för en minimal kostnad se hur stor skillnad det gör på din båt när förseglet inte behöver vikas över mantåget på öppnare bogar.

 

Vill minnas att jag också på 70-talet när "alla" båtar hade stora genuor så hade några av de vassaste kvartstonnarna en lösning så de tillfälligt kunde sänka mantåget längst föröver för att få ut genuan på öppnare vindar. Minns dock tyvärr inga detaljer om hur man löst detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Nils_D:

En annan lösning än att ha en öppning i pulpiten är att dra ner mantågslinorna den sista biten från den förligaste mantågstöttan så de båda linorna fästs i pulpitens nedre fäste. Syns ofta på mindre båtar som t.ex. IF.

 

Så har jag det på min Shark 2420230120_162128.thumb.jpg.56cfdc72cc19489a1421e3ede573eb72.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...