Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Tyreso1

Powertrimkolv

Rekommendera Poster

Någon som vet vilka verktyg man behöver till att få loss en vp 290 powertrim kolv?. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite otydlig. Skall byta packningar. Tänker inte ta bort drevet. 

Det är det gamla med fyrkantigt fäste. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte detta verktyg ifrån Fosen Maskinservice i Norge.

Funkar bättre än den kromade varianten. Har två sexkanter i vilka man kan sätt förlängarskaft och insex, om man inte använder burtonrör som förlängare.

Obs! Har 4 mm hålen i locket ärjat , så rekommenderar jag att du borrar nya 4 mm hål(eller djupare i befintliga) , då är Fosen verktyget bra som borrmal, stiften går att byta, skruva ur. 

Töm ut ATF-oljan och värm om det kärvar. 

Min powertrimkolv fick jag loss ur skölden efter byggt en avdragare. Väl hemma så skar ändlocks och cylinder gängorna ihop. Blev mycket värme och kyla för att släppa.

På bilden är min DP-E powertrimkolv delad, med ett öra och överströmmare i själva kolven i stället för backhaken. Ändlocket kortat och omborrat för att verktyget skulle få maximalt fäste.

Skärmbild 2023-03-18 000246.png

Skärmbild 2023-04-17 221149.png

20230324_180820.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker olja ut eller över kolven (så drevet går ned av sig själv)?

Läcker cylindrarna ut olja är det ibland kolvstången som är skadad och skrapar i sönder läpp tätningen. Då är det bättre att byta cylindrar helt o hållet.

 

Jag lyckades inte öppna mina cylindrar med 2 verktyg - de gick båda kaputt. Såg på internet att folk värmer cylindern till packningarna ryker, och sen drar loss locket. Jag gav upp och planerar byte komplett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet sjunker. Kolvar ser ut att vara i bra skick. Men det är den högra kolven som har en slang med tvinnad metall runt sig som är knas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på youtube, tex: 

Volvo Penta Z-Antrieb 290er Trimmzylinder zerlegen mit Schock Moment 😳 - YouTube

 

Lycka till och håll oss uppdaterade hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar skall kolla Youtube. Slutar väl att man får köpa nytt allt och låta en meck att göra jobbet. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 2 båtar kvar på land, alla andra sjösatta igår. Båda med 290/DPE trimkolvar som läcker. Svårt att lossa pinnbulten på insidan av skölden som håller cylindern. På ena båten måste motorn tas ut för att komma åt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pinnbult" pressas med fettspruta utifrån och dras samtidigt med avdragare invändigt. 

Det går att värma samtidigt.

Bakom avgasrör är det dock trångt för avdragaren, men det går att komma ner där.

Är det ett DP-D/DP-E?

Drevet sjunker? DP-D/DP-E har överströmmare som kan kärva inuti kolven om ATF oljan burit mycket vatten genom åren.

Slangproblem? Tvinnad metall?

Har du bild , det låter som ett slitage om det inte är jordtråden.

Avdragare.png

Brännare.png

Pinnbult.png

Överströmmare.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...