Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dava

Lågfriktionsringar istället för block?

Rekommendera Poster

Vad är era reflektioner över lågfriktionsringa istället för block? Är väldigt stor skillnad i pris och förmåga. Hur mycket behöver de klara egentligen?

 

 

 

Tänker att jag ska använda dem främst till en liknande lösning som på bilden här..315635462_10167052298430217_1831713072334145614_n.jpg.fd55cac3f8f5d12a0f278edfe4cd0e2f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de funkar bra när det är stora laster och inte så spetsiga vinklar. Kör med ringar till suggorna för spinnakern t ex. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slits de hårt? De verkar oftast vara tillverkade av aluminium, borde inte nötas så mycket, men de billigare ringarna har ofta en arbetslastgräns på runt 100 kg. Känns inte så betryggande. Samma storlek tre-fyra gånger så dyrt kan lätt ha 400-600 kg arbetslast.. Är det tunnare gods, eller hur kan pris och arbetslastförmågan skilja så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

Slits de hårt?

Jag seglar för lite spinnaker för att de någonsin skall slitas ut 😊

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag tycker de funkar bra när det är stora laster och inte så spetsiga vinklar. Kör med ringar till suggorna för spinnakern t ex. 

Mina suggor är väldigt enkla, funktionella och billiga.

En karbinhake med block fäster man i relingslisten.

Genom blocket går en lina med en karbinhake i ena änden som man fångar skot och/eller gaj med.

Andra änden tar man hem med fallvinschen.

 

Nu hör det till saken att vi använder suggor väldigt sällan så även om vi seglar mycket spinnaker under en  säsong så blir slitaget måttligt även om vi bara har en karbinhake som skot/gaj får glida över.

 

Kanske ingen bra beskrivning av hur lågfriktonsringar kan användas istället för block.

 

Block tycker jag går att köpa prisvärt då och då, så då köper hag några oavserr om jag behöver ett block eller inte.

Ringar upplever jag som jämförelsevis dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...