Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Ockle

Drev 290 Dp problem

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett Volvo Penta drev 290, drevet går inte att hissa upp, pumpen går inte igång. Drevet går att hissa ner, har provat att skifta relä utan framgång.

Drevinstrumentet visar ingen siffror utan det som sker är att en lampa blinkar, någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Mvh Jonas 

45DB2FE0-7163-4F3D-B24E-8168B75A4704.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök lite i forumet så finns det nog redan svar.

 

Har du haft av drevet, står kugghjulet till givaren rätt? Funkade instrument innan i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har läst många inlägg men inte blivit klokare, drevet har gått förra säsongen dvs har inte varit borta i vinter.

Funderar om indikeringen inte fungerar spärras då möjligheten att hissa drevet?

Får kolla kugghjulet som du nämner

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara instrumentet men dubbelkolla även strömbrytarna, jag fick själv byta strömbrytare efter att drevet inte gick att sänka, bara höja förra året.

Men funkade allt bra förra året och hjälmen inte varit lossad, borde det vara ok om inte potentiometern har pajat?

Har du ett annat instrument att skifta med?

Kolla att det inte sitter snäckor och annat i kuggsegmentet och kugghjulet bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har 2 körplatser, är samma problem från båda körplatserna dvs drevet går inte att hissa upp samt samma felindikering i instrumentet.

Finns snäckor så det får jag kolla. Vet du om felvisningen på indikeringen spärrar lyft av drevet?

Redigerad av Ockle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha det är inget dubbelmontage utan dubbla styrplatser. 
Är båda instrumenten utan visning hade jag kollat trimpotentiometern/ givaren först.

Koppla ur kontakten till givaren vid styrarmen och se vad som händer med instrumenten och mät givaren. Tyvärr minns jag inte mätvärdena men de kan finnas i verkstadshandboken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, skall kolla det imorgon, det är dubbelmontage, 2 st KAD 42 och båten har fly.
Vill gärna lösa detta, börjar bli sugen på lite båtåka och sjöliv

 

mvh Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...