Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Erik_sson

Reparera skada i skrov Albin 79

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har en Albin 79 där staget till propelleraxeln har lossnat från skrovet. 

Inombordaren är en MD5 med rak axel som går ut ifrån kölen. 

Jag har pratat med en firma och de sa att det inte gick att laga utifrån utan måste gå via sittbrunnen. Då skulle det bli så pass många timmar att notan skulle landa på mer än 50 000.

Jag har mekat generellt i min ungdom men inte hållt på sista 10 åren. Jag har ingen erfarenhet av att dona med glasfiber. 

Jag har tittat på en del filmer på nätet men känner mig ändå ganska vilsen. 

Hur svårt är det att fixa? 

Hur mycket tid går det åt? 

 

20230410_141937.jpg

20230410_141910.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att ställa frågan, hur är statusen på md5:an? Är den i såpass bra skick att det är värt tid och pengar att reparera skrovet för så mycket? Annars hade jag kanske valt att riva ur motorn, bort med den raka axeln och plugga igen hålet. Ta bort stödlagret och slipa rent tills du kommer ner till bra glasfiber, sedan plasta upp många lager tills du får lika tjockt laminat som runtomkring. Häng sedan på en utombordare istället. Men allt står i relation vad du anser att båten är värd och om du kan få tillbaka en del av denna kostnaden i framtiden vid en försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varit med om detta när jag hjälpte en polare.

Kostnad under 1000 för material + nytt lager i lagerbocken. Och en del trevligt pyssel.

 

Hutlöst av varvet att ens nämna 50 000 kr.

Bör väl motsvara 2500 kr / timme.

Akta dig för sådana nasare.

- Men det är klart, ska det vara en servicekille med praktikant, resor och traktamenten...

 

Du måste  i var fall öppna upp inifrån så att du kommer åt allt.

Lite meck med att rikta in lagerbocken, som vi även förstärkte med några "vingar".

 

Tror jag har bilder kvar.

 

.

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade åt detta i min tråd på ett annat forum:

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4062027#p4062027

 

Lagerbocken fick två vingar av 6 mm mässing som hårdlöddes efter noggrann inriktning mot lagerbocken.

Mässingen hittade jag på en skrot.

 

Vingarna förseddes med stora hål, typ 20 mm med kraftigt gradade kanter.

Glasfiberremsor träddes igenom. Och så 

laminerades allt fast i skrovet innifrån med Epoxi. Glasfibermattor för epoxi och epoxi köptes på BT.

 

 

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4065289#p4065289

 

Så tillkommer då först inriktning mot propelleraxelhylsan mm... Det får ju inte bli fel när man en gång börjar plasta.

Till hjälp var propelleraxeln, lagerbocken med nytt cutlesslager och kilar mellan axel och axel trumma.

 

Tror kompisen tätade med typ Gorillatape och modellera utifrån, innan han plastade första lagren. Silvertape är inte alls lika bra.

 

Hur du byter cutlesslager har jag också beskrivit i min tråd. Så även hur du linjerar motor och backslag mot axeln.

 

Detta fixar Du själv.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar!

Motorn är i hyfsat skick. Jag kommer nog testa hybros sätt och ha som alternativ att ta ut motorn. 

Postar uppdateringar varefter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att minsta jobbet oavsett är att ta upp ett ordentligt sercvicehål i sittbrunnen.

 

Nu måste jag säga att jag känner inte till din båt.

 

Men att lyfta ur motorn. Slipa och sen plasta med epoxi...

 

Den ursågade biten plastar du lätt tillbaks. Jobba med en underliggande sarg runt hålet som du plastar dit och lägg sen i "skivan" tillbaks. Plasta sen fast även denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...