Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
gusem

Äldre 4takt vs. 2takt

Rekommendera Poster

Har idag en Yamaha 70 hp 2takt från -02 som jag skulle vilja byta mot en 4takt pga förbruknings och miljöskäl. Har fått ett erbjudande på en Yama 50 hp 4takt från -99. Hur står sig denna äldre 4taktare i förbrukning, miljö och driftsäkerhet mot en 2takt från samma era?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Du ställer frågor som är väldigt svåra att svara på men jag ska försöka svara så gott jag kan.

Förbrukning: Beror en hel del på hur du kör. Mest körning i högre fart så är 4-taktaren bara lite snålare. I lägre farter kanske runt 15-20% snålare.

Miljö: Vet inte vilket mätetal man bör ange här men visst är 4-taktarna miljövänligare men den miljövänligaste motorn är den som aldrig produceras.

Driftsäkerhet: Här kommer ju det mesta an på hur välservade maskinerna är. En 2-taktare är betydligt enklare att serva och oftast är det så att de därmed är bättre servade. Sen är det lite olika, har jag för mig, i mängden elektronik i snurrorna från -99. Tror att 2-taktare har mindre elektronik och skulle därmed ta poäng i denna gren.

Jag har själv haft en 50 hk Yamaha från -00 som på något sätt hade gått varm, osäkert varför, men var, fram tills dess, en pålitlig maskin. Även sen gick den OK men hade något oljud som enligt verkstan berodde på tidigare varmgång samt att den inte riktigt hade samma ork som tidigare.

Men den stora frågan kanske är vilken båt du ska ha motorn på? En 2-t 70-hästare har ett helt annat klipp än en 4-t 50-hästare och en för stor båt för 50-hästaren är inte rolig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet och snabbt svar. Jag förstår att det inte är en helt enkel fråga att svara på. 

Min huvudsakliga undran är väl hur mycket sämre en 4t från -99 är jämfört med en från början av 2010-talet (där någonstans ligger mitt budgettak) vad gäller förbrukning och miljö? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror framförallt att man får ta hänsyn till ålder och att 4 takterna var såpas nya då och att det är större chans till fel sedan tror jag det är som med en bilmodell att förbrukning och utsläpp förbättras mycket efter ett par år

Redigerad av Aders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det kanske förgasare vs. insprutning som ger större skillnad? Jag antar att denna motor har förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktaren kommer att upplevas mycket tröttare. Om du inte har väldigt goda marginaler i både acceleration och fart så skulle jag avråda. Risken är annars att nya motorn får gå på fullgas mest hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtaktare har egentligen bara lägre bränsleförbrukning och mindre förorening som fördelar. Lite modellberoende kan även fyrtaktare vara lite tystare.

På alla andra sätt är tvåtaktare bättre. Bättre effekt/vikt-förhållande, färre saker som kan bli fel på, ofta mer kraft (vid samma effekt), enklare att meka med och transportera/förvara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...