Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
bajen

Oljefilterförflyttare

Rekommendera Poster

Hej, jag har en VP 4,3 GL i en av båtarna en ryds 23 wa. Motorrummet i den båten gör att oljefilterbyte kräver mer akrobatik av gubbkroppen än vad jag i längden kommer palla med.

 

Jag funderar på detta kit från drevdelar

https://drevdelar.se/oljefilterforflyttare-komplett-sats-2x100cm-slang-v8-smallblock-bigblock-chevrolet

 

Någon som gjort något liknande eller som har några tankar för/emot att montera denna och vad man kan behöva tänka på?

 

Tacksam för inspel från forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adaptern till V8 passar inte på 4,3- litersmotorn. V8 har filter med större diameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Rollen:

Adaptern till V8 passar inte på 4,3- litersmotorn. V8 har filter med större diameter.

Sådana adaptrar finns ju även till dieselmorerna, de större dieselarna har ju också väl tilltagna oljefilter. kanske en sådan passar (om man målar om den i röd färg..😀)

Men Volvo Penta prissätter ju sina tillbehör och reservdelar efter en juvelerares prislista.

 

Sedan vet jag att det finns diverse oljefiteradaptrar till V8:or och andra bensinmotorer som är monterade i sådana där landsvägsfordon... Universella grejer, ibland i färdiga kit med själva adapern, två gummislangar och en oljefilterållare, ibland får man köpa delarna i "lösvikt" Biltema har en modell, men jag vet ju inte om den passar. Annars kan man kolla i diverse webbutiker som säljer rallygrejer, customtillbehör, eller kanske bäst hos någon som sysslar med amerikanska bildelar.

Exempelvis Kan du se var Hansen Racing har i sina lagerhyllor, som ett tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis lagt en beställning på en 60 cm oljefilterförflyttare.

När jag monterat den på min 4,3 V6 från 2007 så återkommer jag. 

Ge mig några veckor så har ni svaret om den passar.

//Janne 

Redigerad av Janne_G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hem oljefilterförflyttaren från drevdelar.se igår. Den anslutningen som ska sitta på motorn är mindre i diameter än det oljefilter som sitter på motorn. Så den passar på min 4,3 V6 från 2007 utan problem.

 

Montering får bli när det är liiiite varmare ute, typ påsk. Ska ändå göra motorlyft för att renovera struten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som fanns att köpa från VP som original monterades på BB limpa under/intill glykolbehållaren (15 på skissen) Var tänker du sätta filtret? Jag funderar på skottet i framkant på motorrummet.

 

 

7F948A49-4341-4984-9AC7-56AA1BC60821.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...