Gå till innehåll
torsdag 02 oktober 2025
Antu

Smarttabs - trimplan

Rekommendera Poster

Har läst några inlägg som diskuterar Smarttabs trimplan. Det vanliga användingen verkar vara att minska planingströskeln. Men hur är de på att minska en eventuell sidlutning på en båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår floyd så är det den främsta fördelen med Smarttabs. Fast dete kanske bara gäller planande båtar? Men hur är det i sidled? Någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite sugen på å investera i automatiska tirmplan som autoparerar i sidled efter svängar. Börjar bli trött på att hela tiden sitta å justera när man kör. Dessa automatiska kan tydligen ställas in som man vill att båten ska gå manuellt, sen håller den det hur man än kör...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade Smart Tabs på min Flipper 575:a i våras. Nu under sommaren har jag skaffat mig lite erfarenheter. 12090-60, tror jag modellbeteckningen är (12x9). Sidlutning: Hjälper inte så mycket som jag hoppats på. Visst, lite mindre än tidigare lutar det mot vinden. Svårt att kvantifiera dock. Tid upp till planing: Bättre än tidigare. Accelerationen är bättre nu med trimplanen. Nu planar ju Flippern väldigt snabbt även utan trimplan, men jag upplever det som ännu snabbare upp i planingsläge nu. Lägre fart med bibehållet planingsläge: Bättre än tidigare (utan Smart Tabs). Faller igenom planingsläget vid ca 13(?) knop nu. Var ett par knop högre tidigare innan trimplanen. Marsch/toppfart: Trodde jag skulle tappa lite i toppfart med trimplanen på, men så har det inte blivit. Inte bättre heller. Med två vuxna ombord har vi en toppfart på ca 33 knop (uppmätt med GPS) vid ca 5900 rpm. Däremot har jag upplevt att marschfart, vid ca 4800-5000 rpm ger en fart på ca 27 knop. Innan jag monterade trimplanen hade jag en fart i knop som ganska exakt motsvarade varvtalet/200, t ex 5000 rpm gav en fart på 25 knop (5000/200=25). Detta förhållande gäller även vid lägre varvtal/fart och det påverkar ju även bränsleekonomin positivt. Lågfartsegenskaper: Trimplanen är ju helt nedfällda när man går med låg fart (deplacementsfart) i t ex hamnar. Detta hjälper mycket för att få bort slingrande gång - helt klart mycket bättre med trimplanen. En annan fördel jag upplever är att jag får större hjälp nu, än när man bara hade powertrim att tillgå, för att trycka ner fören när det är lite krabbsjö eller när man går mot vågorna. Därför känns båten mindre stötig nu jämfört med tidigare. Så, på det hela taget är jag mycket nöjd med Smart Tabs. Jag funderade på ett par konventionella trimplan (el/hydrauliska eller el/mekaniska) innan jag skaffade Smart Tabs, men det hade blivit MYCKET dyrare. Jag får väl se hur de håller i tiden efter ett par års användande, men det går ju att köpa utbytesdelar om det skulle krångla med något. Mvh, //flipbop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 575-sugen

Flipbop! Vilken motor har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 

Jag har en Uttern 520HT med 70 hk fyrtakt. Ganska djupt V-skrov och en motor som utan trimplan är ett gränsfall. Jag sänkte planingströskeln med ca 3 knop med Smart Tabs. Genial uppfinning till överkomligt pris! Lågfartsegenskaperna blev också bättre, ingen slingrande gång ex vis. Tyvärr har efter fyra säsonger ena dämpcylindern gått sönder, men det är ju enkelt att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...