Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
MYYsan

Skillnad på olja, Biltema?

Rekommendera Poster

Hej hopp Vänner,

 

Har en Penta D4 A-B som har spec på nedan motorolja:

Oljespec.JPG.a3a039775487a74099a9311ba5042d0d.JPG

Oljespec2.JPG.ab4f0e3d634caec8b5e05b589cdb0cd4.JPG

 

Biltema har 2st olika 15W/40 med ovan aktuella specar, men då till olika priser:

 

Någons som förstår varför?

Annat än att allt som står "Marin" på alltid ska vara dyrare (de tjäna mer på)??

 

Jag har köpt den billigare oljan för att använda i höst 🙂

Men bör jag byta, i så fall varför? 

 

Mvh

Johan

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom varudeklarationerna/certifieringarna för båda oljorna är identiskt lika så går det inte att svara på vad det är för skillnad utan tillgång till nån slags industriellt testlabb. Mina fördomar säger att det är samma produkt men prissatt olika för olika marknadssegment, men det är som sagt bara fördomar och inte faktabaserat överhuvudtaget.

 

Personligen kör jag på just den "turbodiesel"-oljan, men min motor är från 1978 och saknar turbo. Vad jag än köper så är det otroligt mycket bättre för motorn än vad som rekommenderas i handboken.

 

tillägg: dubbelkollade så jag inte far med osanning, och det var tur för nu är det faktiskt några marginella skillnader i säkerhetsdatabladet. Jag minns att jag gått igenom detta med förstoringsglas för några år sedan av ren nördighet, och då var det ingen skillnad, men nu skiljer det några tiondels viktprocent på en av beståndsdelarna. Tvivlar dock fortfarande på att det motiverar att man tar nästan dubbla literpriset, men envar får göra sin egen bedömning. Det är i princip omöjligt att som konsument bedöma kvaliteten objektivt.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...