Jump to content
Sunday 25 September 2022
Sign in to follow this  
wille_vh

Spekulant Coronet 21 DC 1973

Recommended Posts

Hej,

 

Jag och min fru är intressenter på en Coronet 21 DC årsmodell 1973. Detta exemplar har de flesta originaldetaljerna kvar och ser fin ut på bilderna. Vi tänkte åka och kika på denna men det är vårt första motorbåtsköp. Vi har tänkt att ta med en med erfaren som kan hjälpa oss med vår egen besiktning. Ringde runt besiktningsmän, men de kollar inte särskilt på motorn menar de. 

 

Båtens specifikation är följande:

 

Coronet DC21 ifrån 1973

Orginal badstege, ratt, stolar, lanternor, flaggstång m,m

Jag är den femte ägaren på båten och jag har haft den sedan 2011

Motor:Volvo Penta 570 v8, 270hk årsmodell 1993

Drev:Volvo Penta 290 DP med powertrim

Epoxibehandlat skrov, original gelcoat

 

Då jag inte kan något om motorer (för tillfället) är detta mitt största huvudbry. Vad för checklista ska jag skicka till säljaren innan vi åker och kollar/provkör? 

Finns det någon ni kan dela med er alternativt skriva vilka saker vi bör fråga efter? 

 

Precis som flera motorkunniga jag pratat med sagt, är en Volvo Penta 570 v8, 270hk en "stenkrossarmotor" om den har skötts väl, kan alltså fungera lika bra som en modern motor om väl servad och konserverad. Att ej stirra sig blint på motorns årtal är inte viktigast.

 

Så min fråga är helt enkelt om ni skulle kunna hjälpa mig lista punkter på vad jag ska kolla på/samt fråga efter gällande motorn.

 

Om ni har övriga tips på vad vi bör kika på som typ torr akterspegel mottages detta gärna. 

 

Vänliga hälsningar,

 

William  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv en Coronet men cabinversionen av 21:an.

Fukt i däck, kolla så det inte sviktar.
Akterspegeln var du inne på men kolla även balkar. En svaghet i akterspegeln är dyvikan, på min var hålet var inte plastat utan öppet trä.
Läckage (regnvatten) från rutor.

Krackeleringar i plasten framförallt i hörn

Motorn:

Söt eller sjövattenkyld? Är den sjövattenkyld stort minus på en 30 år gammal maskin.

Avgasdelar när byttes dessa. Livslängd  avgaslimpor runt 15 år knän runt 10 år beroende på salthalt i vattnet.

Håller motorn tempen vid hård belastning?

Orkar motorn att dra upp båten i plan med det antal personer som ni tänkt åka med

Lite bökigt men ett kompprov är att föredra.

Drev:

Inget vatten i oljan, gäller även motorn.

Håller trimfunktionen drevet i position utan att det sjunker.

Bälgar när byttes dessa.
Propellrarna oskadade

Fungerar styrningen utan onormalt glapp och ska ej heller kärva.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...