slawi 1 Postad 11 Augusti , 2022 Hej har upptäckt att oljan i min VP MD2b liknar mjölkchoklad, några tips på möjliga scenarior ? kan vatten exempelvis krypa in i oljan via sjövattenumpens axel om packningar e dyl är slitna ,eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 167 Postad 11 Augusti , 2022 (redigerade) Ja sjövattenpumpen misstänker jag. Nu gissar jag att md2b är uppbyggd som min md17c men det är den troligen. Byt tätningarna och olja och prova. Redigerad 11 Augusti , 2022 av FIATX19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 11 Augusti , 2022 Tack för svaret, ska se om det går att hitta nya tätningar eller kanske nån typ av renoveringskit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 072 Postad 11 Augusti , 2022 31 minuter sedan skrev slawi: Tack för svaret, ska se om det går att hitta nya tätningar eller kanske nån typ av renoveringskit Glöm inte att det skall vara rostfria fjädrar i tätningarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 11 Augusti , 2022 ok, tack för tipset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 867 Postad 12 Augusti , 2022 Nu brukar det väl finnas ett hål i botten på pumpen där det börjar droppa när första anhaltens tätningar är slut. Har du något hål på undersidan och är det blött där ? Är motorn sjö- eller sötvattenskyld (glykol) ? Rost i vattenkanalerna på cylinderblock/topp är tyvärr väldigt vanligt när de som nu börjat bli till åren, och är den sjövattenkyld går den på övertid. Ofta resulterar det dock i läckage via toppackningen in till cylinderloppet oftare än in i någon oljekanal, så vi får väl hoppas att det inte är det. Åtgärden är byte av cylinder och/eller topp, och då kan man fundera på om det är värt att göra på den motorn (om man inte springer på billiga delar förstås). Har den oljekylare ? Ovanligt, men det finns (dock vanligare att det eftermonterats på de 3-cylindriga). I så fall skulle det ju kunna vara ett läckage i den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad 12 Augusti , 2022 1 timme sedan skrev IngemarE: Lösa cylindrar att byta? Hur ser en sån ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 867 Postad 12 Augusti , 2022 9 minuter sedan skrev Hybro: Lösa cylindrar att byta? Hur ser en sån ut? En fyrkantig sak utanpå med ett runt cylinderlopp inuti 😛 Om du inte vet hur MD1/2/3B ser ut så Googla. TS, kolla även denna tråd: https://www.maringuiden.se/forum/topic/86706-md3b-vatten-i-oljan/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 14 Augusti , 2022 Tack för tipsen Sjövattenkyld för tillfället, ingen oljekylare monterad Skall titta på det i veckan , hoppas jag hittar nån lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser