Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CFA

Penta 4,3Gi /-98 (PBYCCE) som dör?

Rekommendera Poster

Motorn startar fint men dör direkt (kall). Efter 8-10 starter får den lite värme och kan då gå på tomgång i 6-8 minuter innan den dör. Då går den fint att varva. När jag lägger i växel och ska belasta med gas så dör den direkt. Om jag slår i växeln snabbt och pumpar med gasen så går den med växel ca 2-3 minuter och sedan dör.

 

Har kollat/bytt det här men ingen skillnad:

 

Olja/filter

Bränslefilter + filter till vattenavskiljaren

Stift 

Tändkablar

Fördelarlock + rotor

Spole under rotor bytt

Rengjort kring rotorn (ni)

Ny Lågtryckspump soppa (5psi = ok)

Ny Högtryckspump soppa (9psi = ok)

Båda spridarna nya

Soppatillsats i tanken

Testat separat tank med fräsch soppa

Temperaturgivare

Tändmodul

Plockat ner/rengjort TBI

Rengjort reservoiren (kollat flottör + nål)

Bytt batteri

IAC modul

Rengjort tanken (bottensugit den)

Ny tankmodul/sil

Ny startmotor

Har plockat ner och rengjort BTR

Gjort rent alla soppslangar/rör

Testat spänning i generatorn (14,4V)

Gjort rent hållaren för vattenavskiljaren

Gjort rent hållaren till bränslefilter

Kollat vacumslang från reservoir (på locket)

Kollat kylslang till reservoiren (på babord sida)

 

Ingen skillnad med separat trycktank med fräsch soppa. Däremot om jag pumpar med blåsan så dör den inte längre? (Här är ett litet ljus i mörkret!)

 

Har beställt en ny BTR. Har inte bytt tändspole eller TPS? Har inte kollat om styrboxen är som den ska? Eftersom det är samma symptom med trycktank har jag inte heller kollat ”lilla kulan” vid tanken?

 

Lite sugen på att få igång den? Tacksam för tips? (Det är Vortec-motor med TBI, inte förgasare och inte MPI)

 

/Calle Flipper 666HT

 

 

Redigerad av CFA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att egentligen veta tycker jag 9psi på högtrycken låter lågt. Normalt behöver spridarna 30-60psi för att fungera. Lite olika beroende på motor och sprut. Kan vara värt att kolla upp. 

 

Jag har använt 
https://www.emanualonline.com/catalogsearch/result/?q=4.3gi dom har i stort sett alla manualer till pentas alla motorer/drev. Det kostar några hundra men det tjänar man in snabbt.


Om du vill veta hur alla givare kan testas samt funktionen över styrsystemet får du googla fram Mefi manual. Det finns några olika men gissar att du har Mefi 2/3.

 

Här är en guide för att kolla felkoder ifall iat,map,tps eller något annat skulle vara ur funktion. Du får då blinkningar på led lampan som du får översätta till en mefi felkods lista som du lätt hittat på nätet.

 

Delarna kostar några få kronor och finns på Biltema.

https://www.offshoreonly.com/forums/do-yourself-boating-budget/103342-make-marine-efi-code-tool-less-than-%241-00-a.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Cobalt233:

Utan att egentligen veta tycker jag 9psi på högtrycken låter lågt. Normalt behöver spridarna 30-60psi för att fungera. Lite olika beroende på motor och sprut. Kan vara värt att kolla upp. 

 

Jag har använt 
https://www.emanualonline.com/catalogsearch/result/?q=4.3gi dom har i stort sett alla manualer till pentas alla motorer/drev. Det kostar några hundra men det tjänar man in snabbt.


Om du vill veta hur alla givare kan testas samt funktionen över styrsystemet får du googla fram Mefi manual. Det finns några olika men gissar att du har Mefi 2/3.

 

Här är en guide för att kolla felkoder ifall iat,map,tps eller något annat skulle vara ur funktion. Du får då blinkningar på led lampan som du får översätta till en mefi felkods lista som du lätt hittat på nätet.

 

Delarna kostar några få kronor och finns på Biltema.

https://www.offshoreonly.com/forums/do-yourself-boating-budget/103342-make-marine-efi-code-tool-less-than-%241-00-a.html

Tack för bra svar!

- Soppatrycket är rätt till min motor! Gi HU & BY ska ha så lågt men Gi WT & EF ska ha 29 +/-2 psi (5,0 ligger upp på dina siffror)

 

- ska nog fixa båda båda sakerna i dina länkar! Första gången jag hör om egen felkodsläsare på EFI!

 

/Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som du inte viste om det knepet samt att du säger att du har bytt ”Spole under rotor” ville jag bara kolla så du ställde tändningen med motorns styrsystem i service läge?

 

Vad jag vet kan man inte byta den spolen utan att ta ut fördelaren. Även fast man gör märken där den satt innan kan saker ändra sig lite. Det kan även varit lite fel innan du demontera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cobalt233:

Efter som du inte viste om det knepet samt att du säger att du har bytt ”Spole under rotor” ville jag bara kolla så du ställde tändningen med motorns styrsystem i service läge?

 

Vad jag vet kan man inte byta den spolen utan att ta ut fördelaren. Även fast man gör märken där den satt innan kan saker ändra sig lite. Det kan även varit lite fel innan du demontera den.

Ska ställa tändningen på tisdag, är dåligt på det så jag får hjälp. (Ska tipsa om ”styrsystemet i serviceläge) Har nog fått min nya BTR då också.

 

Hur ställer man EFI’s styrsystem i serviceläge? Enkelt att förklara eller googla?

 

Redigerad av CFA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom att brygga dom 2 kontakterna i diagnosutaget (Som i länken jag skicka).

 

varmkör motorn - stäng av - brygga kontakten - starta motorn - ställ tändningen - stäng av - ta bort bryggan - klart. 
 

Du vet att motorn är i service läge om du ser att varvtalet är högre än det normala tomgångs varvtalet. Gissar på 1000-2000rpm

 

Var försiktig så du inte bryggar mellan fel stift eller råkar nudda något annat stift. Ecu’n kan bli grillad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Cobalt233:

Genom att brygga dom 2 kontakterna i diagnosutaget (Som i länken jag skicka).

 

varmkör motorn - stäng av - brygga kontakten - starta motorn - ställ tändningen - stäng av - ta bort bryggan - klart. 
 

Du vet att motorn är i service läge om du ser att varvtalet är högre än det normala tomgångs varvtalet. Gissar på 1000-2000rpm

 

Var försiktig så du inte bryggar mellan fel stift eller råkar nudda något annat stift. Ecu’n kan bli grillad.

Perfekt! Stort tack! 🙂

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...