Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
seglarfralla

Förbrukningsbatterier ...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte nya förbrukningsbatterier 2021 4*105 ah Vetus. Nu verkar det som batterierna inte håller måttet. Efter jag laddat via Landström eller efter kört för motor så dyker batterierna snabbt ner till 12,4 volt. Hur reklamerar man båtbatterier skruvar ut alla fyra och åker tillbaks till butiken eller finns det enklare sätt att testa vilket som är felaktigt? Har redan testat att koppla ur alla och koppla in en batterimätare/laddtestare ifrån Jula men den tyckte att alla batterier var ok.

Redigerad av seglarfralla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev seglarfralla:

Köpte nya förbrukningsbatterier 2021 4*105 ah Vetus. Nu verkar det som batterierna inte håller måttet. Efter jag laddat via Landström eller efter kört för motor så dyker batterierna snabbt ner till 12,4 volt. Hur reklamerar man båtbatterier skruvar ut alla fyra och åker tillbaks till butiken eller finns det enklare sätt att testa vilket som är felaktigt? Har redan testat att koppla ur alla och koppla in en batterimätare/laddtestare ifrån Jula men den tyckte att alla batterier var ok.

Det låter ju litet konstigt… 

Har su mätt med en sådan där liten digital testare som man programmerar in cca värdet och batteritypen och vars display sedan visar status?

Ja den brukar ju visa rätt och riktigt.

Jag brukar även testa med ”brödrosten” jag vet inte om den finns kvar i Julas sortiment, alltså en riktigt elak belastningstestare, som verkligen belastar batteriet under mätningen.

Det kan ju vara en cell i ett av batterierna som är dålig och då påverkar hela batteribankens status.

 

Reklamation, du har kvar kvittot förstås, ring först eller maila till butiken och så att säga ”sondera terängen”  beskriv dina problem, fråga om dom vill reklamera och hur dom vill att det skall gå till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vart fall måste du mäta varje batteri för sig. Lossa t ex minuspolen på alla först innan du skrider till verket. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det är en mätare ifrån Jula där jag slår in batterityp och CCA värden. Har solcell så antagligen är alla batterier 100 % laddade när jag mäter och jag har kopplat ur allihop ur batteribanken och och mätt separat och mätaren informerar att alla batterier är ok.

Redigerad av seglarfralla
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev seglarfralla:

Ja det är en mätare ifrån Jula där jag slår in batterityp och CCA värden. Har solcell så antagligen är alla batterier 100 % laddade när jag mäter och jag har kopplat ur allihop ur batteribanken och och mätt separat och mätaren informerar att alla batterier är ok.

Som jag skrivit i andra trådar många gånger bör batterierna vara i vila (dvs ingen ladd- eller urladdningsström under 12-24h). Har de stått med laddning i närtid innan och har kvar en del "sviter" efter det kommer givetvis de flesta snabbtestande instrument tycka det är ett bra batteri.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst 80% av elfel ombord brukar bero på kontaktproblem. Men du har förstås gått igenom alla anslutningarna på batterierna?

 

4B66A547-7118-437A-8B89-4D287ADA87BE.png.2d92ed3afcbb9e49288b5b940e6cbe61.png

 

Detta har vi diskuterat tidigare, hur man mest gynnsamt parallellkopplar sina batterier i banken.

Måhända om du har kopplat enligt den första figuren skulle batteriet längst ut och längst in mot anslutningarna ha missgynnats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

4B66A547-7118-437A-8B89-4D287ADA87BE.png.2d92ed3afcbb9e49288b5b940e6cbe61.png

 

Detta har vi diskuterat tidigare, hur man mest gynnsamt parallellkopplar sina batterier i banken.

Måhända om du har kopplat enligt den första figuren skulle batteriet längst ut och längst in mot anslutningarna ha missgynnats.

Det där har vi som sagt avhandlat tidigare, en teori som inte har någon praktiskt betydelse i våra båtar med upp till "bara" kanske fyra batterier och tämligen grova kablar emellan. Men framförallt bygger resonemangen på den felaktiga uppfattningen att batterierna är strömladdade, inte laddade med konstant spänning. Dvs någon villfarelse om att man "trycker i" strömmen i batterierna så det första får ta emot mest ström och det sista blir svältfött p.g.a. inre resistansen i ledningarna.

I verkligheten kommer det första batteriet själv reglera så det inte blir överladdat genom att helt enkelt sluta sluka i sig ström när det tycker det inte behöver mer, precis som det sista inte blir underladdat.

 

Den enda skillnaden kopplingen egentligen gör är att det första behöver något kortare tid på sig för att bli fulladdat/urladdat och det bortersta något längre tid. Teoretiskt alltså, och om alla batterier höll exakt samma spänning som i sin tur antas vara konstant vid batteripolerna oavsett last.

För i praktiken är skillnaden väldigt liten då det jämnar ut sig alltmer mot slutet av laddning/urladdning. Och som sagt - om man bortser från alla andra variabler.

 

Minns att jag väl t.o.m. mätte på min installation (som är enligt vänster figur) och skillnaden i ström var snarast tvärtom mot teorin, vilket förklarades med att två batterier var av annat fabrikat. Men alla med samma data och lika gamla (=nästan nya). Och skillnaden som var vill jag minnas var nästan försumbar, fast de var under laddbehov.

 

Hittade inlägget nu:

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...