Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Proberas

Mercury 115 EFI 2002

Rekommendera Poster

Motorn är en Mercury 115 EFI 2002. Båten går perfekt när jag startar den kall. Då kan jag ligga i vilken fart jag vill utan minsta host. Men när man dragit på en stund och motorn blivit varm då börjar bekymret. Ligger man på ca 1500rpm så hostar den till då och då, höjer man varvet går den bra, och när man växlar imellan neutral och drift för att lägga till så kan den lägga av..tomgången ligger på ca 900-1000 varm som kall, växel i eller inte. Trodde problemet var borta häromdagen för då funkade den kanon när jag kom tillbaka efter turen..kunde krypköra sista biten..men när jag skulle lägga till så hostade den till igen..

Har bytt

Iac

Neutralswitchen

Termostat

Tändstift x antal ggr

Haft isär vstn och allt såg fin fint ut.

Bytt dom små filterna i spridarna trots att dom var fina.

Bytt alla soppafilter 

Plockat bort bränsleblåsan för att utesluta den.

Sprutat startgas överallt utan nån skillnad..dock vid minsta lilla dusch vid luftintaget så dör den.

Kanske glömt något..Skruvat med den i 1,5 säsong nu nån gång i veckan utan att hitta felet..googlat varenda svensk/amerikansk sida..
Finns det någon typ utav choke på en efi som kan ha fastnat i något kallstartsläge? Då den går bra kall men inte varm? Vattentempsensorn fastnat i kallt läge? 
Förlåt för långt meddelande men har nån någon idé skulle jag bli överlycklig.

 

Mvh Daniel Lööf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Proberas:

Motorn är en Mercury 115 EFI 2002. Båten går perfekt när jag startar den kall. Då kan jag ligga i vilken fart jag vill utan minsta host. Men när man dragit på en stund och motorn blivit varm då börjar bekymret. Ligger man på ca 1500rpm så hostar den till då och då, höjer man varvet går den bra, och när man växlar imellan neutral och drift för att lägga till så kan den lägga av..tomgången ligger på ca 900-1000 varm som kall, växel i eller inte. Trodde problemet var borta häromdagen för då funkade den kanon när jag kom tillbaka efter turen..kunde krypköra sista biten..men när jag skulle lägga till så hostade den till igen..

Har bytt

Iac

Neutralswitchen

Termostat

Tändstift x antal ggr

Haft isär vstn och allt såg fin fint ut.

Bytt dom små filterna i spridarna trots att dom var fina.

Bytt alla soppafilter 

Plockat bort bränsleblåsan för att utesluta den.

Sprutat startgas överallt utan nån skillnad..dock vid minsta lilla dusch vid luftintaget så dör den.

Kanske glömt något..Skruvat med den i 1,5 säsong nu nån gång i veckan utan att hitta felet..googlat varenda svensk/amerikansk sida..
Finns det någon typ utav choke på en efi som kan ha fastnat i något kallstartsläge? Då den går bra kall men inte varm? Vattentempsensorn fastnat i kallt läge? 
Förlåt för långt meddelande men har nån någon idé skulle jag bli överlycklig.

 

Mvh Daniel Lööf

En Efi har ingen choke, däremot så skickar den in en fetare bränsle blandning när motorn är kall. Detta görs genom att spridarnas öppettider justeras av ecm modulen. Det sitter en tempgivare i insuget och en på motorblocket som håller koll på temperaturen. Att motorn går bra när den är kall beror förmodligen på att den får en fetare blandning. Förmodligen är det någon givare som inte ger korrekt värde, det finns även en map givare som håller koll på trycket i insuget denna används främst för att beräkna spridarnas öppettider så att motorn alltid ska få en optimal bränsleinblandning.
En enkel sak att kolla är högtrycksfiltret som sitter mellan vstn och spridarna (om det finns på din motor) Den behöver normalt sett inte bytas, men även den kan bli igensatt och skapa ett litet tryckfall. Se om du kan förbikoppling den temporärt för att se om det hjälper. Det är ett dyrt filter, men går att rengöra genom att backspola bensin genom det.

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Om du menar filtret som sitter på högtryckspumpen inuti vstn så vill jag inte säga att det är enkelt 😅 man fick ju riva ner hela insuget för att komma åt..men det såg även det väldigt fint ut..och skulle det dumma sig så skulle väl även motorn gå dåligt på övriga varvtal och även kall? Soppa verkar den att få..antagligen för mycket..blir inte klok på att bara..den liksom hostar vid 1500rpm typ 5knop. Och räcker man ger lite gas så går den bra igen. Själv i båten når jag 36-38 knop så den verkar gå som den ska på fullgas också. Ja jag har klurat på vattentempen/insugstempen/map/tps men vet inte riktigt hur jag ska felsöka dom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Proberas:

Hej. Om du menar filtret som sitter på högtryckspumpen inuti vstn så vill jag inte säga att det är enkelt 😅 man fick ju riva ner hela insuget för att komma åt..men det såg även det väldigt fint ut..och skulle det dumma sig så skulle väl även motorn gå dåligt på övriga varvtal och även kall? Soppa verkar den att få..antagligen för mycket..blir inte klok på att bara..den liksom hostar vid 1500rpm typ 5knop. Och räcker man ger lite gas så går den bra igen. Själv i båten når jag 36-38 knop så den verkar gå som den ska på fullgas också. Ja jag har klurat på vattentempen/insugstempen/map/tps men vet inte riktigt hur jag ska felsöka dom..

Nej högtrycksfiltret är en separat enhet som sitter mellan vst och spridarkopplet, men det verkar inte finnas på din motor.  Innan du börjar undersöka dessa enheter har du provat med att koppla in en extern bränsledunk med 98 oktanig bensin? Numera innehåller 95 oktaniga 10% etanol, vilket inte passar i alla motorer. Den 98 oktaniga är det fortfarande bara 5% etanol i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha ja nej det sitter inget därimellan. Jadå testat det med..och tankar enbart 98 i båten..även liten skvätt oktanhöjare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tps:en ser ut att vara lite ur läge mot vad nån någongång ställt in den..men hur ska den ha kunnat flytta sig det är en annan fråga de..

20220711_135109.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-11 vid 13:59 skrev Proberas:

Tps:en ser ut att vara lite ur läge mot vad nån någongång ställt in den..men hur ska den ha kunnat flytta sig det är en annan fråga de..

20220711_135109.jpgSvårt att se på bilden. Men den borde ju inte kunna ändra läge utan att någon har pillat på den. Jag kan inte så mycket om Mercurys Efi motorer tyvärr. Jag är mer kunnig på Suzukis styrsystem som tyvärr skiljer sig en del från detta. De använder sig inte av en Tps utan kör enbart med Ctp Switch, resten sköts av Map sensorn för att få rätt bensininblandning. 
Temp sensorerna går att mäta , men du behöver en verkstadshandbok för att veta vilket motstånd som du ska mäta upp vid olika temperaturer. Mapsensorn går även den att mäta, men då behöver man mäta spänningen över terminalerna Samtidigt som man pumpar upp ett undertryck. Det borde finnas ett diagram för detta i verkstadsmanualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...