Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
MikaelPE

Propeller fundering dubbla 4,3l

Rekommendera Poster

Hejsan. 
 

har en sea ray Sundancer 270 med 2st 4.3l motorer. Dessa sitter vanliga 3bladigs på.

 

Brukar åka i en 25-27 knop i marsch. Men fick för mig att byta proppar (vill minnas att jag varvar kanske 5600ca på toppfart (vet inte hur mycket de ska varva) 

 

hur stor skillnad gör det med antingen 4bladiga alu eller 3bladiga rostfria? Någon med erfarenhet på dubbelmontage och liknande setup?

 

vänligen Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp hur mkt de ska varva först! 5600 rpm låter som 1000 varv för mkt.  25 - 27 knop låter som en ganska hög marschfart om det är ekonomi du är ute efter. En bränsleflödes mätare hjälper till att hitta optimal marschfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en flödesmätqre, ligger på ca 1,6-1-1,8 per maskin. Max varv tordes vara runt 4600 på en 4,3l mercruiser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5600 rpm är för högt varvtal, max 4600-4800 rpm på GM 4.3 v6:an. Vad sitter det för proppar idag (diameter och stigning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt 4-blads proppar kan ge dig bättre grepp, lägre planingströskel, mindre vibrationer, bättre accelerationacceleration. Något bättre bränsleekonomi även om den är marginell. Jag hade valt stålproppar. Nackdelen med 4-blads är att du ofta tappar toppfart.

 

Ett tips kan vara att ta hjälp av ex Propellertrim.se

 

Välj en firma med bytesrätt då man kan behöva testa sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gelis:

5600 rpm är för högt varvtal, max 4600-4800 rpm på GM 4.3 v6:an. Vad sitter det för proppar idag (diameter och stigning)

 

Enig, antar att det inte är 4,3 MPI för den har väl nått övervarsskydd som borde slagit in.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...