Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
kalle-hbg

AQ211a kamkedja

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har en aq211a 5,0 , jag misstänker att kamkedjan har gått av, eftersom när jag snurrar motorn så går kolvarna upp o ner men ventilerna rör sig inte,,

jag kollade modellen och fick reda på att det är kamkedja och inte kamrem på dessa motorer.

undrar om någon har skiss över motorn så man kan lokalisera kedjan. och undrar om min gissning är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kamkedjan sitter innanför transmissionskåpan i fram på motorn. Kåpan går att få bort med lite våld, men för att få tillbaks den måste man först demontera oljetråget, och då måste motorn lyftas ur båten.

Kamaxel AQ211.png

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rollen:

Kamkedjan sitter innanför transmissionskåpan i fram på motorn. Kåpan går att få bort med lite våld, men för att få tillbaks den måste man först demontera oljetråget, och då måste motorn lyftas ur båten.

Kamaxel AQ211.png

Tack för svaret. Då får jag lyfta ut det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansen racing har en kamkedjekåpa som går att ta bort utan att röra tråget, kan vara läge att byta till en sådan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Hansen racing har en kamkedjekåpa som går att ta bort utan att röra tråget, kan vara läge att byta till en sådan!

Perfekt. Tack för tipset. Men går det att få bort den jag har utan att lyfta upp motorn 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få dit Quick changekåpan måste tråget bort. Sedan går det att demontera och montera transmissionskåpan utan att lossa tråget, men hur ofta gör man det? Det är väl bara raceputtar som byter kamaxel efter vilken bana de ska köra på, som håller på med sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

För att få dit Quick changekåpan måste tråget bort. Sedan går det att demontera och montera transmissionskåpan utan att lossa tråget, men hur ofta gör man det? Det är väl bara raceputtar som byter kamaxel efter vilken bana de ska köra på, som håller på med sånt.

Du har faktiskt rätt. Jag ska ändå lyfta ut den. Då är det lika bra att behålla originalet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

För att få dit Quick changekåpan måste tråget bort. Sedan går det att demontera och montera transmissionskåpan utan att lossa tråget, men hur ofta gör man det? Det är väl bara raceputtar som byter kamaxel efter vilken bana de ska köra på, som håller på med sånt.

Men borde inte ventillyftarna skadas om kamkedjan gick av? De är hela o raka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...